Sanna Siljeström

Vecka 24

Vecka 23+0 (v.24) | 54 kg (+7 kg)

 
Kroppen:
Nu börjar hormonnivåerna i kroppen att plana ut och humöret brukar bli jämnare. Många kvinnor känner sig nu lugnare och gladare. Försök att håll igång så länge du bara orkar. Det behöver inte vara mycket, utan anpassa dig efter din egen förmåga. En promenad om dagen gör både dig och barnet gott.

När du är gravid i vecka 24 är det även vanligt med smärta i revbenen, vilket beror på att din växande livmoder pressar dina organ in i revbensburen. Senare i graviditeten kan du även få ont runt revbenen, men då beror det ofta på att barnet (som nu lagt sig upp och ner) pressar uppåt mot dina revben med sina fötter.


Barnet:
Barnet är ca 28 cm långt mellan huvud och fot och väger ca 565 g i början av veckan och ca 665 g vid veckans slut. Huden, som tidigare har varit helt genomskinlig, börjar bli tjockare och täcks av fosterfett.

Nu kan fostret suga på tummen, det är en träning av sugreflexen.

Hörseln är väl utvecklad. Fostret känner igen röster och kan höra hjärtslag. Det börjar bli lite trångt där inne i livmodern.

När du är gravid i vecka 24 så påbörjas utvecklandet av barnets smaklökar. Lungorna fortsätter att utvecklas och andningsvägarna håller på att ta form. Lungorna som helhet är ett av de organ hos barnet som är sist färdigutvecklat. När barnet föds är lungorna fulla av vätska som sedan pressas ut under själva förlossningen.

 

Egna tankar om föregående vecka:
Ännu en vecka som bara sprungit förbi! Jag hoppas verkligen att det känns som att tiden går i slowmotion under sista trimestern som alla säger. ;) För jag är fortfarande inget fan av att tiden rusar på det här sättet. :P

Ojsan rör sig väldigt mycket, men på specifika tider. Nästan alltid vid frukost, lunch, middag och läggdags. Och när jag kliver upp på toaletten på nätterna brukar det vara full rulle. Rörelserna känns dock annorlunda den här veckan. Lite mindre sprattel och mer buffande. Kanske börjar det bli trångt?

Tidigare i veckan skrev jag att jag råkat ut för, vad jag i efterhand misstänker är, graviditets ångest. Jag mådde verkligen jättedåligt och låg bara i sängen och grät, utan att direkt veta varför. Lyckligtvis varade det bara i två dagar, efter det kände jag mig som mitt vanliga pigga och glada jag igen.
Och ja, "pigga". Den jobbiga tröttheten jag beklagat mig över ett tag har ÄNTLIGEN släppt. Sure, jag är fortfarande väldigt trött på kvällarna och brukar somna tidigt. Men jag är åtminstone pigg på dagtid numera! ;)
 
Jag har den här veckan upplevt två nya symtom, och ett gammalt som återkommit. De nya symptomen är sura uppstötningar och sammandragningar. Och det tredje, som jag även hade i början av graviditeten, är klåda! Sammandragningarna och dom sura uppstötningararna kan jag leva med. Men min mage och mina bröst kliar så jag nästan blir knäpp! Jag har vid mer än ett tillfälle övervägt att plocka fram rivjärnet och gå loss.
Att smörja in mig med olja lindrar en aningens, framförallt direkt efter applicering. Men det som funkar bäst är att duscha... vilket i sig torkar ut huden och gör att det kliar ännu mer... Lite moment 22 alltså. :P
 
Veronica Wallgren

Spännande! Veckorna verkligen springer förbi :) gick in i vecka 30 idag :)

Svar: Ja, jättespännande. Men jag önskar tiden kunde sakta ner en aaaaningens. 😉😂
Sanna Siljeström

Jennie

Jag hade också sura uppstötningar en period, då åt jag Novalucol (tror jag det heter) som funkade bra. :) Jag har nog kvar av dem tror jag om du vill testa? Om de inte gått ut förstås.

Svar: Ja tack, dom testar jag gärna! :) Jag verkar få det beroende på vad jag äter/dricker. Så det är inte hela tiden som tur är. Är frälst i juice, men det har jag börjat få uppstötningar av. Bara sådär.. fast det gått och dricka innan utan problem.. :P
Sanna Siljeström

Jennie

Ja jag var ju beroende av apelsiner, mandariner och allt annat gult så det var säkert därför jag fick det också. ;P

Vi ska iväg och handla om en liten stund så kastar ner dem i brevlådan åt dig då, det var 13 tabletter kvar så jag behövde uppenbarligen inte använda dem så mycket :) och utgångsdatum är 09-2017 så. :)

Svar: Haha, jasså!? Själv är jag frälst i citrusfrukter. Apelsiner, clementiner och mandariner går det åt massor. Men apelsinerna ska vara i pressad form. Juicepressen jag fick av mamma i julklapp har verkligen fått jobba hårt! xD Och då sveper man ju i sig typ 3-4 apelsiner på en gång av bara farten. Brukar blanda ut med liiite vatten så det inte blir lika starkt.
Åh, tack så mycket! :D
Sanna Siljeström

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress