Sanna Siljeström

På topptur med Spiderman
Först och främst: TACK! Vilken fantastisk respons på mitt förra inlägg
Inte helt oväntat var jag långt ifrån den enda mamman som då och då känner att hon vill kasta in handduken, och ni verkar vara en hel del mamas som faktiskt uppskattar ärligheten i mina inlägg.

Sen finns det såklart alltid folk som inte alls håller med. Som tycker att just deras barn är det bästa som finns och att dom aldrig skulle vilja kasta dom ut för ett stup i ren frustration.🤷‍♀️
GRATTIS TILL ER. Fantastiskt! Vilken lyx! 👍🙌👏👏
JAG kan tyvärr inte relatera till just er. (Dom flesta kan nog inte relatera till det.😅🤫)
Men verkligen, grattis!

Men tillbaka till dagens inlägg;
På tal om instafriendly familjetid, som jag nämnde i förra inlägget så är söndagar numera familjedag eftersom det är enda dagen på veckan hela familjen är lediga tillsammans.
Och eftersom även denna söndag bjöd på finväder 🌞 så packade vi ihop oss och for iväg till Bruksvallarna och Ramundberget.

Första stopp: ZeLe Café på Trôa i Bruksvallarna. Jag har hört så många tipsa om det här Cafét, så när vi ändå hade vägarna förbi och läste att dom hade öppet så passade vi på att göra ett besök. 🙂

Fantastiskt mysigt ställe, verkligen! Vi åt kolbullar och frasvåfflor och allt var jättegott! Spiderman tyckte också det var jättegott!

Och ja, ungen har en spidermandräkt på sig. Det var SKITVARMT, svetten rann på honom och han skulle ABSOLUT ut och fjällvandra i den. (Han har dessutom en full uppsättning kläder på sig under). 😅
Ni som har domdära snälla barnen som minsann ALDRIG säger tvärt emot er, ni kommer inte förstå. Ni övriga fattar när jag säger att jag VÄLJER mina strider. Med omsorg. Vill ungen kuta runt på ett stekhett fjäll i en spidermandräkt som antagligen var varm som en bastu - Jamen, varsågod. 😂

Utsikten från där vi satt och käkade var inte fy skam!  😍

Nästa stopp blev Ramundberget.

Där tog vi stolsliften Fjällgårdsbanan upp på toppen! Jag HATAR höjder och tyckte det var skitläskigt. Men höll minen (nåja) för Lillemans skull. Han tyckte det var skitkul och var mycket besviken på att det bara var en enkeltur.

På väg upp. Priset för två vuxna och ett barn blev trehundrafemtio svindyra kronor. Vi fick nämligen köpa nya accesskort trots att det bara gällde en enkeltur. Hade vi vetat att man var TVUNGEN att ha ett sånt hade vi självklart tagit med det och tjänat några kronor. Ordinarie pris är 140:- per vuxen. Barn upp till 6 år åker fritt.

Och så till anledningen att vi åkte upp: Mickelinas vandringsled som är en 3,3 km lång barnvänlig vandringstur ner för Ramundberget.

Turen börjar direkt med en aktivitet där man fick hjälpa Ramundbergets maskot, Mickelina Fjällräv, att bygga ett nytt röse på toppen genom att lägga en sten på den.

Turen bjöd på fantastiska vyer, sagor och upplevelser!

Alex spanar in restaurang Tusen, som tyvärr hade stängt.

På vägen fick man träffa alla Mickelinas vänner i form av träskulpturer. Varje skulptur föreställde ett djur som finns och lever uppe kring Ramis. Och vid varje djur satt det information och ibland nån spännande saga!

Nämen, vad såg väl jag i ögonvrån?! Tror minsann min favoritårstid är i antågande. 😍🍂🍁

Längst med vandringen fanns det gott om rastplatser där man kunde stanna och fika medhavt fika.

Linbana över Kvarnbäcken! Alltså, WOW! Jag var lite skeptisk att skicka över honom först, för vuxna fick inte åka med och han satt inte fast. Men han var SÅ duktig! 😍

😍

"Kolla Alexander, dom har byggt en holk till mamma!" - utbrast Pappa Johan plötsligt....  😏

Framme vid Mickelinas gryt. Här brukar man tydligen kunna träffa henne ibland, men just idag var hon inte hemma.

"Slåttet", ett litet slott där en liiiiten liten prinsessa bodde. Men det var nästan ingen förutom Mickelina som har sett henne.

Ännu en paus. 3 km är ganska långt för en liten, och terängen var faktiskt ganska jobbig ibland. Men bara man stannar ofta så var det inga problem. Och, tillskillnad från Mattestigen i Tännäs, så fanns det ju hela tiden saker att titta på och utforska efter vägen. Vilket gjorde att det inte kändes som att det var så himla långt att gå!

Renar fanns det gott om! Dom här spatserade lugnt förbi oss när vi satt och vilade, så nära att vi nästan hade kunnat klappa! 😀

Ett stort vattenfall fick vi se också!

När pappan kallat mamman för "Småfolk" kan det hända att den mamman kanske inte orkade stoppa barnet när denne fick för sig att slå pappan med en pinne när pappan höll på och klättrade i trän. 💁‍♀️😘

2 timmar och 37 minuter efter vi började gå från toppen kom vi äntligen ner igen! Väl nere blev det först lite glass på Grytan. Och sen ville Alex leka ännu mer (för nästan 3 h vandring räckte tydligen inte😅), så vi gick tvärs över gatan och lekte en stund  på Hotell Fjällgårdens lekplats och spanade in fler renar som kom och spatserade.

Och sedan avslutades dagen med att en MYCKET nöjd och trött familj köpte med sig en varsin burgare hem och fyllde på förlorade kalorier. 😋😍

Och det var allt jag hade att bjuda på den här gången!
Nu får vi se vad vi ska hitta på nästa Söndag om det blir fint väder. Säsongen börjar tyvärr lida lite mot sitt slut och en hel del börjar stänga igen eller reducerar öppettiderna.
Kanske någon läsare har något förslag? 😃