Sanna Siljeström

Julpyssel, snökaos och ingen mer bebis
Så var det måndag igen, och i morgon är det en vecka kvar tills det är dags att borsta håret, leta fram ett par byxor som inte är pyjamasbyxor och dra till jobbet igen. Nästan 3 månaders ledighet gick, i vanlig ordning, alldeles för fort. 😅 Men det ska bli skönt att komma igång igen! 
 
.
Veckan som varit har varit en berg- och dalbana. Både fysiskt och psykiskt. Men vi har hållit oss sysselsatta genom eländet. 😉
Till tonerna av lillemans egenkomponerade vrål-version av "jingle bells" har julpyssel avlöst julpyssel. 
Och som vanligt, har kameran varit med nästan hela veckan.;
      
💖
Jag kunde inte hålla mig, utan var tvungen att testa nya chokladen jag fick förra veckan för att se hur den var att jobba med. 😍 Så jag slängde ihop en pepparkakspralin. 
Skalet är gjort i Callebaut Gold. Ganachen är gjord av 57,7%-ig mörk choklad och pepparkakskryddor som kokats en stund i grädde och glykos.
Dom blev helt ok! Men jag hade nog på tok för mycket kryddor. Och jag skulle ha silat av grädden innan jag mixade med chokladen. Men i skrivande stund är dom slut, och jag har gjort en ny omgång ganache som ska läggas i skal dom kommande dagarna. Jag hoppas den blev bättre! 😊
Mer julpyssel. Första gången i mitt liv jag grilljerar en julskinka. Va ju sjukt lätt. 😅 Valde att göra enligt "vanligt" recept med Senap, ströbröd och socker istället för en LCHF-version. Men jag minskade sockermängden i receptet till hälften. 
Något som inte visade sig vara lika lätt som att griljera en skinka var att gra ett eget pepparkakshus. 😂😅🙈 Jag tänkte att det skulle vara lättare att bygga ihop om det var lite tjockare. Well, tjock pepparkaka = mjuk pepparkaka= husras. 
"Va äääändel, va ääändel!?! Ouj, ouj ouj!" tjöt Alex förtvivlat medans jag försökte rädda huset. 😅
Förtvivlan över det fallerade huset gick över fort när jag gav upp och lät gossebarnet gå lös på rasmassorna. 😘
Och TADAAAA~ , I present to you; årets pepparkakshus. 😂 
Den här vackra solhalon fick vi njuta av nästan hela torsdagen. 😍 Så fint! 
Jag nämnde i förbifarten förra veckan att det kanske var dags att kasta ut Alex spjälsäng. 
Well, sagt och gjort. I fredags tog vi äntligen tag i saken. 💪
Och såhär blev resultatet! 😍
Sen hade vi "hejdå bebistiden" fika. 😘
Vi hade räknat med katastrof. Men tamejtusan, ungen lämnade inte sängen en enda gång, somnade som en stock, och vaknade sin vanliga tid på morgonen. 😮 WOW! Vi var helt chockade! 
Natten mot lördagen öppnade sig himlen och den (för många andra) efterlängtade snön kom med besked! 
Till och med snöhataren och utomhusallergikern Alex ville gå ut när Johan gick och hämtade pulkorna i förrådet! 😍
"titta myjje pööö!😍" 
Men efter nästan en timmes springande och lekande i snön vände det fort och utomhuset blev livsfarligt igen.. 😅🙉
Och så avslutar vi med några bilder från lördagens middag. Som gästades av ingen mindre än EVERT the högerfot! Vi som trodde han vuxit bort. 😂😅 
 
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress