Sanna Siljeström

BUZZ: Santa Maria Street Food

"Helt ärligt: Den godaste, mest väldoftande, allra färgrikaste och roligaste maten brukar lagas, serveras och avnjutas på gatan, eller hur? Nu är det din tur att flytta gatan rakt in i ditt kök!"

 
 
Jag har som buzzador, tillsammans med hela familjen, fått chansen att testa Street Food från Santa Maria. På kort tid och med få ingredienser utlovas en fantastisk explosion av smaker!
 
Santa Maria Street Food finns i tre varianter; Smoky Pepper Burgers, Jamaican Jerk Tacos och Pulled Salmon Wraps. Via Buzzador fick jag testa Jamaican Jerk Tacos, men när vi var och handlade till den såg vi även att dom hade Smoky Pepper Burgers och vi kunde inte låta bli att slänga ner allt som behövdes till den också. ;) Och när jag ändå testar just Santa Maria Street Food kan jag ju lika gärna recensera bägge.
 
 
 
 

 Jamaican Jerk Tacos
 
 "Saftig kyckling (eller tofu) med tydliga toner av kryddpeppar och spiskummin som serveras på en tortilla smaksatt med kokos och svartpeppar. Allt toppas med en fruktig mangosås."
 
 
EGNA TANKAR:
 
Jag hade spanat efter Jamaican Jerk Tacos länge i hyllorna efter ett samtal från min pappa som berättade om den och hyllade den till skyarna. Så jag blev superglad när jag fick testa den via buzzador!
Tyvärr dök bara 2 av 3 komponenter upp i hyllan och i slutändan fick vi laga rätten utan dom tillbehörande tortillabröden.
Istället köpte jag Santa Marias vanliga tortillabröd och rostade kokos som jag pepprade lite och hade till istället i hopp om att få ett likvärdigt smakresultat. Vilket blev väldigt gott!
 
Tyvärr blev det ingen favorit för mig. Det var absolut inte äckligt, snarare tvärt om. Till en början. Sen tog den peppriga hettan, som vi gemensamt kom fram till antagligen var från kycklingen, överhanden och alla andra smaker försvann.
 
Vi serverade den med sallad, tomat, gurka, avokado och lime. Jag såg efteråt på kryddpåsen att det rekommenderades creme fraiche som tillbehör, och det kan hända att det hade kunnat rädda rätten lite.

Men den gick hem hos resten av familjen. Även 15 månader gamla Alexander. Så det kanske bara är jag som är för känslig mot stark mat

 

BETYG: (3/5)
- Gott och enkelt, men alldeles för starkt för mig!

 

 

 

 


Smoky Pepper Burgers


 

"Basen i burgaren är peppar och en mild, rostad vitlök. Ovanpå det picklad lök och gurka som ger fin syra. Allt omfamnas av en krämig, rökig chipotledressing. Magiskt! Och lika gott till vegetariska burgare!"

 

EGNA TANKAR:

Jag är ett stort hamburgerfan så självfallet kunde jag inte låta bli att testa göra smoky pepper burgers!
Det gick snabbt, enkelt och  trots att jag var skeptisk över att det skulle gå att pickla gurkan och rödlöken på bara 15 minuter så blev det hur bra som helst!

Första tuggan på hamburgaren blev tyvärr en förtjusningsblandad besvikelse. Den var ganska smaklös och smakade egentligen inget speciellt. Och chipotledressingen hade samma peppriga och alldeles för starka smak som Jamaican Jerk Tacon hade, så även om burgaren hade smakat mer så hade man inte känt av det ändå efter ett par tuggor. ;) På min andra burgare, för ja den var god nog att äta två, tog jag betydligt mindre sås och då blev den med ens godare.

Över lag var det en god burgare. Dom picklade grönsakerna var helt klart hamburgarens höjdpunkt. Och trots att köttet lämnade lite att önska smakmässigt så var den ändå väldigt god! :)

 

BETYG: (4/5)
- Kommer att köpas fler gånger, men utan chipotledressing

 

 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress