Sanna Siljeström

Konsten att mata och inte mata en Alex
Fram till Alex blev sex månader var det ganska solklart hur man skulle utfodra honom. För han behövde egentligen inget annat än ersättning, även om vi tidigt valde att ge honom smakportioner eftersom han visade intresse och nästan attackerade våra tallrikar när vi åt. ;D
Men sen kom sexmånadersdagen och jag stod helt villrådig! All konkret info jag hittade i böcker, broschyrer och på ersättningspaketet var att "Från sex månader behöver barnet en mer varierad kost, vänligen kontakta BVC för råd"
Gaaah! Inte sjutton ska jag behöva passa en urdum telefontid där det piper upptaget 99% av tiden bara för att fråga HUR jag ska mata mitt barn?! Så jag körde på känn och försökte ge större smakportioner och fortsatte ge ersättning som innan.
Problemet var att han helt plötsligt VÄGRADE äta annat än ersättning.
 
Några dagar efter han fyllde sex månader fick vi ett reklamutskick från Nestlé (obs, det här inlägget är helt osponstrat) med test på gröt och välling. Samt en måltidsplan för 6-7 mån bebisar! Thank you Nestlé! Äntligen lite konkret info!
 
Anyway jag började följa måltidsplanen som ser ut såhär;
 
Alex nya "Kostschema" - MORGON; Ersättning | MELLIS; Gröt | LUNCH: Barnmat | MELLIS2; Ersättning | MIDDAG; Barnmat | NATTNING; Välling
 
Vällingen blev btw en ny aha-upplevelse! Jag hade inte en tanke på att det var dags för att ens testa välling än. Men första kvällen tog vi testen på "Godnatt välling" och han sörplade gladeligen i sig hela. Sen åt han INGENTING på hela natten! Fantastiskt! För på senaste tiden har han vaknat ibland upp mot tre gånger varje natt för att äta, så det märktes att han inte blev lika mätt på ersättningen längre. Så nu får han välling varje kväll när han går och lägger sig. Och det fungerar superbra! :D
 
Tyvärr fungerade matandet resten av dagen lika kasst som innan. Han vägrade äta, och när han väl åt var det bara pyttelite.
 
Så... Trots bättre vetande, så vände jag mig till drGoogle.
Jag stötte snabbt på DEN HÄR tråden på FLs forum och insåg ganska snabbt vad jag gjort för fel. Jag har matat för ofta. När han åt bara ersättning ville han äta var 1,5-2 timme. Så jag hade helt enkelt fortsatt erbjuda mat varannan timme.
Så jag testade, även om det skar i mammahjärtat först och jag trodde gossebarnet skulle svälta ihjäl, att vänta tre-fyra timmar mellan målen. Och JISSES vilken skillnad det blev på matintaget!
 
Så efter lite experimenterande har vi äntligen ett nytt kostschema som fungerar!
  • 8.00   - 120ml Ersättning
  • 10.00 - "Plockfrukost" Han är liten i maten när han vaknar så jag gör en "babymacka" (vanligt vitt rostbröd med smör och leverpastej som jag skär bort kanterna på, delar på mitten och sätter ihop till en dubbelmacka ) som han får sitta och pilla på och äta själv. Han får även en babymuffins som jag delat i små kuber. (se recept längre ner) Totalt hamnar ca 95% av den här måltiden på golvet. ;D
  • 12.00 - Gröt med fruktpuré
  • 14.00 - Mellis - Ersättning 90ml
  • 17.00 - Mat motsvarande En hel liten burk eller en halv stor burk barnmat. Lite fruktpuré till efterrätt.
  • 19.00 - Mellis - Ersättning 90ml
  • 21.00 - Välling 200ml
 
Tekniskt sett får han fortfarande mat varannan timme, men varannan måltid är bara en mellis som han inte blir helt mätt på. Det är bara kl: 8, 12, 17 och 21 (Obs ca-tider) han får "Riktig" mat. :) Dessutom får han diverse rån och majskrokar emellanåt. ;D  Och ibland får han nån extra flaska ersättning om han säger till att han är hungrig. :)
 
 
Hur ser/såg erat matschema ut för era små när dom började äta? :) Hade ni också svårt att gå från ersättning/amning till barnmatande?
 
Testerna vi fick. :) Supersmart drag av Nestlé! Fler företag borde göra såhär! :D
Förutom proverna fick vi prova-på-rabatter på flera av deras produkter, inkl dom vi fick tester på. :) Som vi utnyttjade ganska omgående. Spagetti och köttfärssåsen var VÄLDIGT uppskattad av lilleman! Hans nya favoriträtt. :)
Bebismuffinsen jag skrev om tidigare. Receptet hittade jag på minimat.se och är superenkelt. 2 ägg och en banan mosas eller mixas. Olja muffinsformar, häll i bär eller frukt (jag hällde i frysta blåbär, men man kan ha i hallon, mango eller nått annat gott också) och fyll upp med smeten. Dom blir supergoda! Passar barn i alla åldrar. Även vuxna barn. :) Och dom går bra att frysa, så jag plockar fram en varje morgon som jag låter stå några minuter, och sen skär jag upp den när den är halvfryst.   
Alexanders "plockfrukost."
Blåbärsmuffins var en hitt! Men jag rekommenderar att dom inmundigas av en avklädd bebis. För det blir KLADDIGT. xD
I tisdags fick vi på papper att nya matschemat funkar bra! :D Alex kurva går ÄNTLIGEN åt rätt håll och han har slutat sjunka. Nu håller vi tummarna att det håller i sig! :)
Jennie

Man ska vara lite försiktig med att ge leverpastej till barn under ett år eftersom det innehåller nitriter, lika med charkvaror. Men nån gång ibland gör nog inget. 😊 och välling är jag inte så förtjust i pga vad det innehåller, maltodextrin som används i bla sportdrycker(!), och mest är en bukfylla. Tänk på att han egentligen borde borsta sin lilla tand också efter vällingen. Den lilla period som Linnéa åt välling så myste vi med den framför tv:n och sen gick vi och borstade tänderna och det gick bra att lägga henne ändå. 😊
Vad gäller mat så började vi strax innan hon blev 4 mån med pureer av olika slag och sen fick hon smaka det mesta som vi åt. Hon har oftast fått äta samma saker som oss, så länge det varit saker som var säkra för henne att äta, bara det att vi inte saltade den åt henne utan saltade på våra tallrikar. Jättesmidigt och snabbt att göra pure av alla maträtter i matberedaren om de är för sega/hårda. 😊 Jag ammade ju rätt länge men vi körde väl med att hon alltod fått sitta med oss vid matbordet redan från början nästan och sen fått smaka små bitar av oss när hon blivit såpass gammal. Kommer inte ihåg hur ofta hon fixk mat men det var nog inte alls så ofta som ni ger. Vi körde på känn och åt regelbundet och erbjöd frukt/bär/klämmis/krokar som mellis en innan lunch och middag om hon ville ha och det funkade ju fint det med om man ser till viktkurvan. 😊 Nu äter hon rejäl frukost vid 7.30-8 (rågflingegröt med en klick kokosolja för fettet och torkade aprikoser för järnet de behöver och mosad banan i och ofta vill hon smaka min kokosoljasmörkakaovatten-frukost också), får ev frukt/klämmis vid 9.30 om hon vill ha, lunch 11, en jenniemacka 😉 vid 14 om hon vill, middag runt 17 och kvällsjenniemacka vid 18 om hon ätit dåligt till middagen.

Svar: Oj jag hade aldrig hört om nitriter innan. 😯 va hemskt, har aldrig hört eller läst att leverpastej skulle vara dåligt. Snarare tvärt om.Alla säger att det är bra och nyttigt. Bortsett från en del som klagar på att det innehåller salt, men det krävdes inte mycket sökande för att inse att han måste äta ganska överdrivet mycket för att det ska vara någon fara. Men han får bara ett tunt lager på mackan och det mesta hamnar som sagt på golvet. Så jag hoppas det inte blir för mycket. 😦
Nä det är många som ogillar välling. Jag tycker det är bra för det fungerar och han håller sig mätt LÄNGE. Han får knappt i sig frukostersättningen. Och den här sorten verkar inte innehålla just det ämnet. 👍 Däääremot har vi slarvat med tandborsten. Alex äter sista målet i sängen efter tandborstningen. Jag vette tusan hur vi ska lyckas träna bort det. Men nu är det två tänder så det är nog dags att bita i det sura äpplet. 😵
Sanna Siljeström

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress