Sanna Siljeström

Om sjusovare och vintervibbar i Funäsdalen
Alexander, som btw fyllde TRE månader igår(!), tog och överraskade oss med att sova en heeel natt för första gången i början av veckan. Alltså vi pratar 8 timmar sömn, utan att vakna. Så där stod jag på morgonen, lagom förvirrad och funderade på vad som hände. Han har ju i och för sig sovit bra om nätterna nästan hela sitt liv, bara vaknat max 2 ggr för at äta lite, men aldrig en hel natt utan att vakna.
Det mest överraskande var att det fortsatte så hela veckan! Han käkar, somnar på minuten samma tid varje kväll, sover som en stock ca 8-9 timmar, vaknar för att äta mat. Och sen brukar han dessutom somna om igen efter typ 40 min en eller ibland två timmar.
VAD HAR JAG GJORT RÄTT?! xD Är det måhända mina morgon-och-kvällströttastiuniversum-gener som gått i arv?
.
Annars då? Alex mår gott och växer, som vanligt, så det knakar. Men vi använder fortfarande storlek 56 i kläder så jag gissar att han är lite mindre än en snittbebis. Han har upptäckt sin tunga den här veckan och han har börjat skratta så han kiknar när jag larvar mig, sjunger, hoppar runt eller skäller som en hund. xD 
 
Utöver det minns jag knappt vad som händer i veckorna. Dagarna går på rutin och man har noll koll på vilken dag det är emellanåt. :P Lyckligtvis är jag duktig på att använda kameran så jag kan kolla tillbaka på vad jag hittat på, och så jag kan bjussa på en redig bildbomb här i bloggen. ;D
 
Ligga på mage har aldrig varit en favorit härhemma. Men det går bättre och bättre och Alex kan ligga längre och längre stunder innan han blir frustrerad. :D
Alex har börjat spjärna emot med benen, så jag fick den briljanta idén att plocka fram hoppgungan för att se om det kanske snart var dags för den.... xD Men nä. Inte riktigt än.  
Hela veckan har jag försökt ta kort på Alex "bajsansikte", alltså inte en bild där hela ansiktet är inkletat i bajs, utan ansiktsuttrycket han gör när han bajsar. xD För dels är det så fult att jag nästan avlider, och sen finns det en helt fantastisk bild på Johan när han var liten där han gör EXAKT samma min. Tyvärr är det nära på omöjligt och det här är den enda bilden jag lyckats ta där man ser lite av ansiktsuttrycket. xD
Den supersmarta snigeln från Lamaze, (mitt favoritmärke när det kommer till babyleksaker) som Alex fick i gröt av hans faster med familj är helt super nu när vi ryggtränar! :D  
Gos i sängen med Giffel. <3
Hösten är officiellt slut i Funäs och vintern börjar göra sig påmind. Det har varit minusgrader fram tills sent in på förmiddagarna vissa dagar. :P
Frostig promenad.
Välpåklätt är det som gäller både för stora och små. Den här veckan plockade jag vemodigt fram vinterjackan...
Förra veckan nämnde jag att vi inväntade det tredje stora utvecklingssteget och personlighetskrisen som medföljer. Well, den här veckan kom den. Men bortsett från en hysterisk gråtattack som varade i ca 5 timmar så såg Alex mest sur och frånvarande ut i några dagar. xD Lättaste utvecklingssteget hittills.
Gosmos i soffan <3
Kyla betyder att vår balkongdörr är mer eller mindre permanent stängd. Till grannen Tigers stora förtret. xD
Av en olyckshändelse märkte vi för någon vecka sedan att Alex inte längre får ont i magen när jag äter choklad! Oh heliga lycka! :D Och gissa om det har inmundigats mycket choklad sedan dess! ;D  
Den här helgen testade jag den här kokosvarianten för första gången. Crème brûlée varianten som syns i bakgrunden har länge varit min favorit, men den här var nog snäppet vassare! NOM
Mammas stora groda! <3 Som snart inte får plats i sitt babynest längre! O_O
<3
Den här veckan vågade vi testa den här fantastiska lekmattan med roterbar liggplatta som vi fått ärva av kusin Billy. Även den är från Lamaze! :D helt fantastiskt uppfinning som verkligen underlättar ryggträningen för den som har en bebis som snabbt blir less av att ligga på mage! :D (Finns att köpa bl.a HÄR (obs osponsrat!))  
The time of utsläppt hår är förbi. Herre jävlar vilka nypor ungen har fått. Ni har väl hört att nyblivna mammor tappar hår av amningen? Yeah, det är nog snarare för att bebisar SLITER av allt hår som hänger löst. #ajsomfan
Igår fick vi finfrämmande av Emil och kusin Linnéa. <3 Vi åt krokar, piptes, kramades och dansade och sjöng bolibompadrakens drakdans. Som btw är en av Alex favoriter. :)  
Alex fortsätter öva själv med flaskan. xD
Bus i soffan. Ignorera att jag ser ut som en clown i ansiktet på alla bilder. xD Jag hade lite nytt smink som behövde testas.
Och så sista bilden; mys med utslagen Bulle i soffan. <3
 
 
Jennie

Grattis storkillen! 😍 vad roligt att han gillar snigeln 😊 en sån där ryggträningsgrej har jag aldrig sett faktiskt. Är den roligare för att han kommer högre upp från golvet?
Det verkar vara sjukt olika från barn till barn hur dom sover, känns som att det kvittar hur man gör egentligen, men skönt för er att han sover så bra. 😊 huvudsaken han får i sig tillräckligt med mat ändå så han ökar som han ska. 😊

Svar: Alex hälsar tack och bock! :D Nej jag hade aldrig heller sett en sån innan Sofie fick den. Supersmart! Dom kommer ju lixom upp en bit så dom ser själva lekmattan under. Och iom att den är roterbar så kan dom dra i mattan och snurra sig runt till dom olika "bladen" på blomman och dom olika leksakerna själv. Så varje blad har något som prasslar eller piper eller har nått litet som går att dra i.

Haha, ja, vi verkar ha haft en väldans tur med Alex! Sofie säger att han Sover bättre och har mer rutin än hon lyckats få på Billy efter tre år. Men det kan ju vända fort också! Idag vaknade han på sina vanliga mattider igen. ;D
Ja, jag ska prata med BVC och fråga när vi ska dit på torsdag, för jag är lite orolig att han inte får i sig tillräckligt när han sover hela nätter. Det är ändå två flaskor som "försvinner". Men enligt måtten på mat vi skriver upp så äter han ungefär lika mycket dom dagar han vaknar på natten som dom dagar han inte gör det. Så jag gissar att han reglerar det själv. :D
Sanna Siljeström

Cecilia

Så fort det går! Fina lilla killen💕 Härligt att han sover bra. Selma sover oftast bra hon med men har haft perioder (utvecklingsfaser och nu precis nyss, en tand) och då har det varit knorrigt hela nätterna 😑
Tur det är bara ibland 😊 Hoppas Alex fortsätter sova så. Skönt för de små också 😊

Svar: Ja det gör ju det! <3 Ja, jag gissar att det kommer att komma perioder här med. So far har vi haft tur och han har sovit MER under utvecklingsfaserna! Både på dagar och på nätter. *peppar peppar* Men som jag sa till Jennie, det kan ju vända hiskeligt fort också. Idag vaknade han plötsligt på sina vanliga mattider igen och ville ha mat. :)
Sanna Siljeström

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress