Sanna Siljeström

Om elaka sprutor och en pensionerad mjölkko
I eftermiddags var det dags för Alex tremånaderskontroll och första vaccinationen. Och fyyyy vad jag hade grämt mig innan för att dom skulle sticka hans små tjocka lår. 😱😭 Stackars lilleman. Och stackars mammahjärtat 💔
MEN det gick betydligt bättre och lättare än jag trodde. BVCtanten var snabb som attan att ge sprutorna, och Alex var bara ledsen i nån minut. Sen efter lite pussar, kramar och lite gos med "Niinen" (hans snuttefilt) så blev allt bättre igen. Och i skrivande stund har det gått nästan 7 timmar sedan sticket och han har varit jätteglad och visar inga tecken på att han har ont eller verkar medtagen på något sätt. Så vi håller tummarna att det håller i sig och att han slipper några svårare krämpor inatt/imorgon. ❤️
 
Med mig var det tydligen desto värre. När jag blev tillfrågad hur jag mådde så nämnde jag att jag blivit lite "nere" av mina nya mini-piller, men att jag tänkte byta ut dom när kartorna tog slut. Men det var tydligen aja baja deluxe med extra smör på och BVC tanten skickade mig direkt in till barnmorskan på MVC för att byta ut dom, helst igår. 
15 minuter senare knallade jag ut därifrån med recept på mina gamla beprövade piller och ett varningens ord om att det kunde röra sig om förlossningsdepression och en tillsägelse att höra av mig direkt om jag inte mådde bättre snart. 
 
Tyvärr innebär dom nya pillren att jag måste ge upp helt med amningen eftersom det går ut i bröstmjölken. Men Alex har, av någon outgrundlig anledning, i vilket fall vägrat ammats sedan i måndags. Han blir bara förbannad och kniper åt munnen allt han kan om jag lägger honom vid bröstet. Och att pumpa har känts allt annat givande när jag bara får ut max 15ml efter 20 minuters pumpande. Och jag ORKAR inte pumpa 20 minuter en gång i timmen dygnet runt i hopp om att hålla igång mina sinande mjölkpaket!
Summa summarum; jag la min karriär som vandrande matlåda på hyllan.
Jag har verkligen KÄMPAT i 3 månader med amningen. Så jag tänker INTE ha dåligt samvete för att jag ger upp.
 
Nyvaken-gos i morse innan vi startade dagen. <3
En liten nakenfis under värmelampan på BVC i väntan på att mätas, vägas och bli misshandlad i tjocklåren. :( <3
Dagens siffror. Det känns som att klädstorlek 56 inte kommer att passa i många dagar till. xD ;D
Mina nya gamla piller.
💔
 
 
Jennie

Huvva, stackars såcka lår. :( Skönt att det gått bra ändå. <3

Gud vad tidigt du börjat med piller! Jag väntade förvisso tills jag slutat amma och ett par månadr därefter också, sa dom inget om det då du började? Eller är det säkert att amma med minipiller kanske.

Jennie

Haha, han ligger 10 gram över och 1 cm plus jämfört med Linnéa i den åldern nu. Kul att se hur lika bebisar utvecklas. :)

Just, jag åt en sort som heter Zoely, som är rätt nytt och ska inte påverka kroppen/psyket så mycket. HAr du kollat på dem?

Svar: Jasså! Jag inbillade mig att han är så himla liten eftersom han fortfarande använder storlek 56. För 50-56 blev jag tillsagd mååånga gånger att helt skita i att köpa öht eftersom det växer ut det på typ två veckor. xD
Jag blev mer eller mindre tillsagd redan vid första BVC besöket att fixa någon form av skydd asap. Och vid återbesöket på MVC var det nästan det första vi pratade om. Såatte, dom verkade väldigt benägna att jag skulle få ett nytt preventivmedel. xD Nej, men precis, minipiller går inte ut på samma sätt i bröstmjölken som ppiller. Så det var en av anledningarna att jag fick just minipiller. Nu när jag började med dom här blev jag tillsagd att jag inte fick amma. Både av MVC och tanten på apoteket.
Meh, neh. Det var det ingen som nämnde det pillret för mig. Men är det ett mini eller p-piller? Yasmin är ifs också ett piller som inte ska påverka så mycket.
Vi får se, jag har snuddat lite vid idén om kopparspiral. Men den har mååånga minus som jag inte riktigt känner mig bekväm med.
Sanna Siljeström

Jennie

Ptja, fast 50-56 är väl normal storlek för 0-3 månader, sen 62-68 när de är 3-6 osv. Sen är ju alla kläder olika stora beroende på märke tycker jag, vissa är gigantiska och andra skitsmå. Linnéa kan ha några plagg som är i strlk 74 fortfarande fast hon är strlk 86 och ibland 92 nu. 😳
Mäh, vad underligt. 😳 jag skulle själv höra av mig när jag kände mig redo att börja med preventivmedel och när jag funderat ut vad jag ville ha. Har du Liisa eller har du nån annan som barnmorska? Jag åt Yasmin förut, innan och efter kopparspiralen. Tror de funkade bra, minns inte riktigt, men bytte för att se om det blev något skillnad ändå när hon berättade om Zoely. Alla reagerar ju olika även på p-piller så. Kopparspiralen har jag väl berättat om, men den gav mig ju störtfloder av blödningar och dessutom fick jag en inflammation i livmodern av den. När vi pratade om p-medel så nämnde hon andra spiraler som har bara en bråkdel av hormonerna som minipiller innehåller! Fråga om dem istället tycker jag om du är nyfiken på spiral.

Svar: Jasså? Kollar man storleksguider så är 50 0-1m, 56 1-2m och 62 2-4m. Och enligt dom flesta jag pratat med verkar det stämma på deras bebisar. :O Ja, det skiljer supermycket på vissa märken! Newbies kläder växer han oftast ur först. >_< Till mitt stora förtret.

Ja, jag har Liisa. :) Haha, alltså det var ju ingen som tvingade mig. Utan dom var bara väldigt snabba med att ta upp det och fråga hur jag själv tänkte. Och jag ville ju börja med skydd asap. Det kommer dröja LÄNGE innan jag ens vågar överväga ett syskon till Alex. ;D Och ett par psykologbesök.
Jasså! Det var du! Jag fick för mig att det var Sofie, men när jag ringde och frågade så var det av minipillerna och p-staven hon höll på att förblöda. hon var tvungen att äta järntillskott för att inte svimma av blodbrist. x) Och jag blödde också från dag ett jag började med minipillrena. Och det har fortfarande inte gett sig trots att jag börjat med dom nya. 1,5 månader mens. KUL.

Ok! Jag har inte nämnt att jag funderat på spiral, eftersom jag är lite avskräckt och ser det som en sista utväg. Men ska fråga nästa gång det är dags att byta. Tack för tipset! Nu har jag fått yasmin för ett år, så jag håller mig nog till dom.
Sanna Siljeström

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress