Sanna Siljeström

Om bittra föräldrar och en semester från mammaledigheten
Jag tog en brejk från alla måsten ett par dagar. Typ från i Fredags gick jag all in semestermode och har fram tills imorgon struntat i allt som heter kaloriräkning, babyförberedning, städning, diskning. You name it. Har det stått på listan över saker som måste eller behöver göras så har det inte gjorts. ;D
 
Istället har vi ätit och druckit gott, solat, promenerat, hälsat på folk, varit på kalas, firat nationaldagen, sovit, grillat och bara haft det allmänt gött! :D Och jag har iallafall FÖRSÖKT koppla bort allt som har med Ojsan att göra för att inte gå in i ännu en graviddepression. För jag kände att den sakta kom smygandes tillbaka.. Det är allas "Väääänta bara tills.." som helt plötsligt känns jättejobbiga!
 
Jävlar va många föräldrar är bittra över sina liv! Jag är numera inte inställd på något annat än att jag kommer få en skrikande kolikbebis som sover MAX 20 minuter per dygn (och då är det på dagtid) och som spontandör om jag släpper blicken ifrån den mer än fem minuter eller tar den utanför lägenheten i något annat syfte än att ta milslånga vagnpromenader. Jag är också inställd på att skita ner mig minst 8 gånger och spricka från Ystad till Haparanda under förlossningen och att Johan inte kommer att vilja ta i mig ens med en tång så fort barnet är här än mindre ha tid att ens krama eller pussa mig dom första tre åren. Dessutom är amning tydligen något som känns som att någon kör glödande spett rakt i bröstet på en... T_T
ÄR DET SÅ HIMLA KONSTIGT ATT MAN BLIR RÄDD OCH DEPRIMERAD?!
Seriöst, ALLT jag hör och läser om barn är negativt. Även om alla alltid avslutar med "men det är värt det". Det är lite som dom som säger "Inte för att vara elak, MEN" innan dom säger något dumt i tron om att det skulle låta mindre elakt...  
 
Nåväl, det är vad det är och snart är jag väl själv en av domdär tråkiga bittra mammorna utan tid över för något annat än att ta hand om ett litet vilddjur. ;) Och då kommer jag säkert förstå att folk som berättade sina historier gjorde det i all välmening för att jag inte skulle bli chockad över hur pass mycket jobb det är med en liten människa. Kanske till och med känna tacksamhet.
Då.
Just nu känns det bara superläskigt.
 
 
.
Oj, det här inlägget som egentligen bara skulle bli ett "semester från mammaledigheten i bilder"! xD
Det var inte meningen att det skulle bli hundra rader negativ text som ingen orkar läsa.
 
Så avslutningsvis så bjussar jag på en betydligt mer positiv bildbomb;
 
Jag och magen tidigt i fredags morse. :) v 37+1. Tycker själv inte att magen är speciellt stor, eller verkar ha blivit så himla mycket större sedan typ en månad tillbaka. Men det kanske är för att man ser den varje dag? Frågar man andra är den "gigantisk" och det ser ut som att det ligger minst två därinne. ;P
Eftersom jag vaknade okristligt tidigt så tog jag en tur ut med bilen på byn för att köpa lite fredagsfika till migsjälv.
Haha, btw. En av dom vanligaste frågorna när folk ser mig köra bil är "når du fortfarande fram till ratten!?" Och jodå, än så länge har jag flera millimeter till godo innan jag inte kan köra längre. ;) Och då är inte problemet att jag inte når ratten, utan problemet är att om jag skjuter bak sätet mer så når jag inte pedalerna... #shortpeopleproblems
Fredagsfikat. Ojsan har varit sugen på munkar i flera dagar så han valde det och jag var sugen på cola och glass. Det är jobbigt när vi är två starka viljor som ska välja fika. Det blir dyrt i längden.. ;)
Sedan spenderades resten av dagen i soffan med gofikat och Ojsan framför netflix i väntan på att Pappa Johan skulle sluta Jobba. Det blir btw mycket serietittande nowdays. Just nu håller jag på att kolla på "Dexter"
När Johan slutat jobba tog vi en promenad ner på byn för att testa "Fjällpizzan". Vi såg av ren slump att pizzerian som låg där innan (Ihlans, ilans?)  hade bytt namn och ägare så vi gissade att det var helt nytt.
Men det var en som jobbat på restaurangen förut som stod i kassan och allt såg ut och smakade som det brukade. :) Vilket inte är fy skam då dom har god mat och en fin restaurang. Men det hade ju varit kul med något nytt också!
Harry, Giffel och jag njuter av solnedgången och lite svalare temperatur. :)
På lördagen blev det först ett besök hos svärföräldrarna i Ruvallen för lite fika och fågelskådning. :) Tjyxorna (Lavskrika för den som blev fundersam) for och plockade mat och var allmänt orädda. Gjorde några tappra försök att få en av dom på bild med lilla kompaktkameran, men det gick INTE. Så istället bjussar jag på några bilder Johan tog med sin kamera och monsterobjektiv;
Efter fäbodbesök, långpromenad, en powernap för min del och ett besök hos Johans pappas moster (hängde ni med där? ;D) Gunborg så avslutade vi dagen med korvgrillning. :)
På tal om korvar. xD Aktare va svullen jag är om mina stackars lemmar nuförtiden. Såhär snygga var mina fötter EFTER vila och högläge i typ en timme! Ja, alltså. En plattfot med kroktår har ifs aldrig speciellt "snygga" fötter... Men ändå.
I söndags for vi på ettårskalas hos Ojsans kusin Linnéa som fyllde ett år förra veckan. :)
Mamma Jennie hade ordnat så fint med rosa katt tema! :D
Paketöppning! :) Av oss fick hon två pekböcker som blev väldigt uppskattade. :)
Linnéas Farfar och bonusfarmor(säger man så?) kom också med paket.
Efter kalaset for vi förbi tältvaruhuset och köpte en förvaringsmöbel till balkongen. :P Som jag förstås helt missat at ta kort på. Det är en såndär stor förvaringslåda i plast man har dynor i. Fast vi ska ha pant och glasinsamling där istället för att frigöra lite space i våra garderober. :) Anyways, kortet ovan tog jag på vägen hem från tältet. :)
Kolla vem som orkat sminka sig. ;D Alla dagar under min minisemester btw! :) Det har varit SÅ kul att ta på sig ansiktet igen. :) Man känner sig sååå mycket mer människa efteråt.
Idag, på nationaldagen, packade vi en kylbag med lite lunch och tog en promenad till fornminnes för att kika på nationaldagsfirandet. 
Johan lyckades fånga mig på kort. Inte det lättaste när man är stor som en planet. ;D Som ni ser är vinklarna på korten jag tar på migsjälv väldigt noga uträknade för att man ska se så lite av alla valkar, fläsklår och dubbelhakor som det bara går. Så här ser jag ut egentligen med 16 ynka dagar kvar till BF. :P  
Det var supermycket folk i år som kom för att kika. :) Och vädret var, precis som det varit nästan hela veckan, helt fantastiskt! :D Nästan lite FÖR fantastiskt när det inte fans en tillstymmelse av skugga. Och orutinerat nog så glömde både jag och Johan att smörja in oss med SPF innan vi gick! :( Jag är alltså gaaanska röd nu. ;P
Jennie, Emil och Linnéa var också där! :) Varje år delar kommunen ut presenter (halsband tror jag?) till alla nyfödda bybor på nationaldagen. Linnéa var ju alldeles nylevererad i fjol när dom delades ut så hon fick sitt i år istället. :) Och nästa år är det Ojsans tur! :D
Nina inviger traditionsenligt med att blåsa i näverluren.
Ja, och så avslutningsvis en bild på dagens middag. Grillat förstås. ;D  Tror vi slagit rekord i antal grillningar i år! :D Fantastiskt! :D Hoppas att vädret håller i sig resten av sommaren också. Även om en liten del av mig ändå hoppas att temperaturen håller sig runt 15-20 grader. Det är jobbigt för en annan när termometern börjar närma sig 30+, det lär ju inte kännas bättre för en stackars nybakad bebis. :/  
 
 
Jeanette

Å Dexter är så bra :) !
Men se inte sista avsnittet i sista säsongen, det förstörde lite mitt liv :( :( :(

Kram!

Svar: Ja det är en oväntat bra serie! Är redan på tredje säsongen. :D haha, men nu blev jag ju nyfiken! ;) Får se om jag hinner se allt innan Ojsan kommer. Kram!
Sanna Siljeström

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress