Sanna Siljeström

Om en mysig helg med ett tråkigt avslut
Helgen började bra, men slutade nästan i kat(t)astrof. :(
Vi börjar med den tråkikga biten; Giffel, en av våra tre katter, åkte in till veterinären i onsdags efter att han hastigt blivit superhängig och knappt orkade hålla huvudet uppe. Efter att jag klämt och känt och blivit fräst på ett par gånger trodde jag ha lokaliserat det onda till analsäckarna som jag misstänkte var väldigt fulla. Så jag for på jobb, och Johan tog sin far och åkte direkt till veterinären där dom höll med i mina misstankar och tömde analsäckarna. 6000 kronor fattigare (thank you lord att vi får tillbaka det mesta på försäkringen) kom dom sedan hem med en tillsynes piggare katt.
Och han drack, åt och stojade runt precis som vanligt. Och han var på lådan flera gånger och gjorde både det ena och det andra, så maskineriet verkade fungera igen.
 
Men så igår på morgonen märkte vi att han var hängig igen. Han vägrade äta och dricka, och vi fick inte ta i honom och han gömde sig bara och grät för sig själv. <3 Stackarn. Det syntes sååå tydligt att han hade ont... Så jag slängde mig direkt på telefonen och ringde veterinären dom besökt i onsdags och han bad oss komma direkt.
Sagt och gjort, en timmes farande genom snöstorm senare så befann vi oss på veterinärmottagningen i Hede där det visade sig att det inte alls var analsäckarna som varit något problem, utan en väldigt inflammerad urinblåsa. Som dessutom orsakat tvärstopp i urinröret och kissblåsan var så sprängfull att den höll på att spricka. :(
Stackars liten! <3 Så veterinären satte kateter, tömde blåsan och spolade rent den flera gånger. Urinet var alldeles fullt med blod! :( Så tydligen hade han fått samma fel som Harry fick i januari i fjol när han kissade blod överallt. Men på Giffel hade det blivit stopp så han inte kunde kissa. :(
 
Anledningen att det blir på det här viset för många katter, framförallt kastrerade hankatter som inte är utekatter, är tydligen på grund av att dom äter torrfoder. Eller snarare så att dom får i sig för lite vätska i jämförelse med hur mycket torrfoder dom äter.
Jag satt och forskade lite igår kväll och många verkar tycka att torrfoder är rent skräp och inget man ska ge katter över huvud taget. Och jag är inte sen att hålla med efter vad jag läst. Så i fortsättningen ska våra kissar äta 50/50 blötfoder, och torrfoderskålen ska inte vara uppfylld jämt och ständigt. Klagar dom och vill ha mat när torrfodret är slut kommer dom få uppblött torrfoder. (Vilket gör att dom får i sig extra vätska).  Jag vill aldrig mer se någon av missarna ha såååå ont som lille Giffel hade igår! <3
 
 
 
.
Utöver den lilla fadäsen så har helgen varit väldigt mysig. Dels har vädret varit fantastiskt!
I alla fall visuellt. ;D Haha! För det var så neeedrans kallt att det knappt gick att stoppa näsan utanför dörren utan att få frostskador. 25-35 härliga minusgrader dygnet runt.
I lördags förmiddag hade vi planerat att ta en skotertur upp till svärfars säter för att grilla korv. Men termometern vägrade gå över 28 minusgrader så det blev att grilla korven hemma på spisen istället. Jag tog mig faktiskt i kragen och gick en kort promenad för att försöka fota lite. Men efter max  15 minuter var jag tvungen att gå in igen och värma mig.
 
 
 
.
På lördag kväll trotsade vi kylan och for iväg för att fira en kompis som fyllde år. Det blev det gamla vanliga gänget som hakade på och den här gången for vi till ett ställe som heter "Fjällkällan", dit varken jag eller Johan varit förut. Tydligen hade killen som tidigare hade våran favvorestaurang "Tännporten" tagit över fjällkällan. Dock skiljde sig restaurangerna ganska mycket åt, och jag hade aldrig gissat att det var samma kille som drev det om jag inte visste om det innan. ;D Fjällkällan kändes lite "finare". Lite dyrare, lite lyxigare. Görgod mat och bra service!
Meeen jag kommer sakna Tännporten! :( Jag föredrog den lite mer avslappnade stämningen där, och  maten var lite mer i min smak.
 
 
Jennie

Hoppas han mör bättre snabbt nu lille Giffel, stackars liten. :( Det är så jävla jobbigt när de inte kan tala om vad som är fel. ♡

Ni kanske ska ta och satsa på lite bättre mat också istället för Icas utbud? Det är ju ofta mycket onödigt skit i sån mat och de äter mer av den billigare än den "dyrare" då den innehåller mindre näringsämnen som de behöver, så egentligen blir det inte speciellt mycket dyrare. Så min uppfattning är att sån mat kan ställa till det i små kattkroppar också. Jag har alltid kört med Royal Canin och ha aldrig haft nån katt med problem på det viset. Blötmaten innehåller även ofta mycket socker, i alla fall för nåt år sen, speciellt de med gelé. Så även där skulle jag välja ett dyrare märke om jag skulle byta ut så mycket av torrfoder eller blöta upp det i vatten istället som du skriver.

Svar: Ja, huffas. Det är skitjobbigt. Det blev en akuttur till hede igen i går kväll och vi kom hem först sent i natt. Och sen blev vi inkallade igen idag.
Nu håller jag alla tummar att det inte blir stopp i röret i natt igen.

Njae, både och. Jag tror vi kanske ska beställa nått dyrare. Men enligt dom flesta källor är det torrfoder, oavsett prisklass, som är boven i dramat. att köpa ett dyrare är bara en aningens bättre, men allt som allt är det ändå dåligt för katten. Ang blötmaten läste jag att typ "pussy" eller vad den hette (kvotera mig inte på det för jag kan ha blandat ihop namnen) i vanliga matbutiken är ett av dom bättre blötfoder som finns på marknaden och hade ett väldigt högt animalsikt innehåll.
Men vi fick en sort hos doktorn som kallades typ "råtta på burk" xD som jag hoppas kunna hitta online och köra med flera gånger i veckan också. :)
För jag tror också dom dyrare är snäppet bättre än dom i butik.

Hittade en bra sida med info på Agrias sida; http://www.agria.se/katt/artiklar/skotsel-och-vard/vad-ska-katten-ata-for-att-ma-bra/

Det är inte för att du haft utekatter/honkatter du "sluppit undan"? Det här problemet uppkommer mest hos kastrerade hankatter som inte kan vara ute och fånga möss och sorkar. Men jag vet inte om du haft innekatt innan Luna?
Sanna Siljeström

Trollkatt

Vi fick samma med Sunna och jag håller helt med i allt du läst om torrfoder nu. Jag tror på att det bara är helt onaturligt. Hon får en matsked torrfoder för natten nu enbart på grund av att hon tycker det är så gott. Övrigt är det blötmat, eller tonfisk och båda tillsätter jag vatten i. Tonfisken kan ofta vara en halv deci vatten och knappt någon fisk så länge fisken legat i och smaksatt vattnet, helt perfekt! Övrigt barfar jag smått med råa kycklingvingar och hjärtan.

Svar: Ja, urs. Det är konstigt att man inte får höra mer om hur dåligt det är med för stora mängder torrfoder! Framförallt sist jag åkte in med Harry när han hade samma problem.. Dom sa ingenting om att vi behövde se över kosten. Nu däremot var han snabb att påpeka att det berodde på att vi gav för mycket torrfoder/för lite blötmat.
Ja, jag läste om BARF igår kväll, ska ge dom lite mer sånt också. :)
Jasså, blandar du vatten i blötmaten också? :O Smart, det har jag aldrig tänkt på att testa!
Sanna Siljeström

Trollkatt

Tar minst en matsked vatten i blötmaten, ja jag mäter inte, men det blir minst det iaf. Man kan få mosa ut maten lite med vattnet så katten äter det, annars är det inte så säkert den vill ha ;). Mjau är den blötmat i vanliga butiker du tänker på, det är jag helt säker på. Minst tillsatt salt och smaksnusktillsatser osv osv i just Mjau är vad jag har lärt mig.

Svar: Jag testade i morse att blanda ut vatten i blötmaten och det gick faktiskt riktigt bra. :) Däremot är det vääääldigt svårt att få dom äta uppblött torrfoder. xD Men dom åt det tillslut när det inte fanns något bättre att välja på. ;) Ja, mjau kanske det var! Minns bara att det var ett kattrelaterat ord och att det såldes i vanlig butik. :)
Sanna Siljeström

Jennie

Nämen:(
Aha okej! Jag ska prova ge dom lite barf hör med, kycklingvingar låter ju smaskens, som Paula säger. Men råtta på burk vette tusan ;)
Tilt har varit innekatt större delen av sitt liv faktiskt. Och jag har haft 3 innekatter innan honom också så. :)

Svar: Haha, råtta på burk är inte riktig råtta på burk. xD Det är vanlig mjukmat med typ fisk eller vad det nu var. Men det kallades så för den innehöll lika bra saker som att äta levande råttor. xD Jaha, där ser man! :) Då har du nog bara haft tur. ;D Hehe. Nä, men det är ärftligt också tydligen. Och Harry och Giffel har haft det men inte Bullen. Och Bullen var också innekatt länge och fått samma mat som dom andra.
Sanna Siljeström

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress