Sanna Siljeström

Om tuttförvirring och ondskefulla amningsnappar
 
Amningen har bara gått sämre och sämre och sedan början av veckan har jag även fått börja ge ersättning på nätterna.
Dels för att jag haft mindre mjölk och Alex inte håller sig mätt mer än 20 minuter innan han vaknar upp och blir hysterisk och ska ha mer. Men också för att han blivit så kallat "Tuttförvirrad".. En företeelse vi fick höra på föräldragrupperna var något man inte behövde oroa sig för och ingenting vi fick information om när vi blev tillsagda att börja med ersättning. Men joda. Tuttförvirring är på riktigt. Och söker man på nätet finns det tonvis med information. Bland annat väldigt ingående på amningshjalpen.se 
Tyvärr så kan tuttförvirring i många fall leda till att barnet väljer bort bröstet helt utan att man kan göra så mycket åt det.
 
Något annat INGEN läkare, sjuksköterska eller barnmorska berättat om är riskerna med att använda amningsnapp. Dvs ett skydd man sätter på bröstet när man har onda och såriga bröstvårtor eller om bebisen har svårt att få tag.
Jag hade samtliga problem och fick en amningsnapp redan på BB, utan att bli informerad om
att nappen kan göra att bebisen får svårt att suga, får i sig för lite mjölk och slutar gå upp i vikt... Vilket uppenbarligen var PRECIS det som hände Alex. Jag hade alla  symptom;
  • Alex ammade skitlänge. Ibland över en timme utan att bli mätt. Och var 40e minut dygnet runt.
  • Han gick inte upp i vikt som han skulle 
  • Jag hade mjölkstockning stup i kvarten eftersom mina bröst inte blev ordentligt tömda. 
Inte heller på BVC fick vi den informationen när det visade sig att Alex låg på samma vikt som vid tidigare vägning. Utan istället för att bli ombedd att sluta med amningsnappen direkt och väga honom oftare för att se om det hjälper, fick jag istället informationen att min mjölk inte är tillräckligt "näringsrik" och vi blev beordrade att omedelbart gå och handla nappflaska, ersättning och gå hem och mata honom. För att, och jag kvoterar, "bebisar som inte går upp i vikt DÖR". 
Jamen ni hör ju själva. Är det konstigt att jag totalt tappat all form av tillit till vården häruppe? 
 
Jag skrev ju tidigare att jag inte gråter över spilld mjölk. Och det gör jag fortfarande inte. MEN jag tänker vara bitter på vården över det faktum att jag antagligen hade kunnat amma utan problem om dom hade informerat mig ordentligt..
 
Nåväl, nu har vi kört hardcore amningsnappsavvänjning härhemma sedan några dagar tillbaka. Och det går superbra! Trots att tuttförvirringen gör det extra svårt. Dessutom har jag med att jag slutade med amningsnapp börjat fått mer mjölk igen. Och jag har ibland kunnat dra ner flaskportionerna en aningens för att dryga ut med min egen mjölk. Både pumpad och från bröstet. :D  
 
 
Summering för er som inte orkar läsa all text:
  •  Barnmorskor kan inte allt och kan ha FEL.   
  •  Amningsnappar, även om dom fungerar för många, kan göra så att amningen strular. Jättemycket. 
  •  Att mata barnet med nappflaska kan göra att barnets sugförmåga blir försämrad.
  •  Att mata barnet med nappflaska kan göra att barnet väljer flaskan framför bröstet och tillslut kanske inte vill ammas alls. 
 
 
 
Ida H

Vad du är cool Sanna! Ett tips för att få igång mjölken är att låta bäbisen "amma fritt". Ju mer barnet tuttar ju mer mjölk. Kasta ersättningen på bvctanten! XD

Svar: Tack för tipset! Har låtit honom suga typ hela tiden och idag hade jag mjölk nog för att han skulle spy, bli mätt i en hel halvtimme OCH jag läckte mjölk i sängen. Så det verkar som att det går åt rätt håll. 👍😃💖
Sanna Siljeström

Jennie

Ibland undrar jag om vi bor i olika delar av landet 😜 med tanke på allt du får höra och hur det är på bvc/mvc.

Jag reagerade när du skrev tidigare om bröstförvirring och att det inte var nåt att bry sig i men iddes inte argumentera mot vad du hört på föräldragruppen. För jag hade googlat och läst massor om just det innan Linnéa kom och där alla skrev att det var lätt hänt att det kunde hända. Därför körde vi med specialflaska de få gånger vi gav Linnéa flaskan, med en napp som liknar bröstets funktion så de måste bygga upp ett vaccuum för att det ska komma mjölk/ersättning och då är risken inte lika hög att de blir "lata" och föredrar flaskan.

Sen amningsnappen, hade jag inte hört att det kunde bidra till att de fick i sig mindre mjölk, hade ju inga såna problem heller så. Men har du rätt storlek på den då? Bara en tanke, för det är ju också viktigt för att det ska fungera som det ska. Precis som med tratten till bröstpumpen.

Svar: Haha, jag gissar att du hade en allmänt smidigare graviditet/förlossning/barn som inte hölll på att dö av undernäring. Bvc och mvc har fungerat felfritt fram tills det blir något större fel eller problem.. 😝
Ja jag hade ju också hört/läst lite om det. Men mest på forum, så när en utbildad barnmorska säger att det är ett problem som inte finns så lyssnar man ju. Blåögd som man är. Det var ju samma med raping, det var ju inte heller nödvändigt. Men om vi inte rapar Alex så blir det fontänspyor. 😱

Nej, inte jag heller. Men söker man på amningsnapp står det på samtliga ställen att det är en tillfällig lösning. Och även om vad för problem som kan uppstå.
Jasså finns det olika storlekar? Jag tänkte inte ens på det eftersom det var en barnmorska som hämtade den och visade hur man skulle göra. Och sen var det flera som kom och kollade på den när jag ammade och ingen sa nått. Men när jag läst på lite nu inser jag att jag nog inte ens satte dit den som man skulle. Inte heller fick jag info om att den skulle kokas varje dag utan den behövde bara sköljas av och diskas med diskmedel om den blev för smutsig...
Aja, nu tar han iaf bröstet utan napp utan problem.👍 Så länge han inte är för hungrig för då duger bara flaskan. 😂

Men oj, bröstpump har jag inte heller koll på känner jag nu. 😥😤 Har ingen aning om om min passar eller om jag gör rätt. Blir mer att läsa på om. 😝
Sanna Siljeström

Jennie

Ja det var väldigt underligt sagt tycker jag! Och ingen reagerade på det heller på föräldragruppen? Känns som det var lika bra att vi skippade den. ;)
På BB fick vi ju även lära oss att man ska ge ersättning ur kopp och inte ur flaska just därför att de kan bli tuttförvirrade och "lata".

Ja jag fick en alldeles för stor amningsnapp på BB, jag lusläste internet på allt angående ungar, tuttar, amning osv osv så att det skulle bli rätt, finns även bra beskrivningar på hur man ska sätta fast amningsnappen och vilket tag barnet ska ha med munnen och så. Så när jag beställde nya så tog jag en storlek mindre, tror det var 24mm och den funkade mycket bättre. Det står ju på typ allt som har med ungar att göra att man helst ska koka nappar, flaskor, amningsnappar en gång per dag. Det hände inte varje dag här, det ids man inte, vi var mer noggranna i början när hon var minst, annars så diskade vi dem med diskmedel efter varje gång. Inte på nätterna förstås då.

Svar: Nope, bara jag som frågade om det verkligen stämde. Å andra sidan var det bara ett ungt par till som var med och det var deras första barn också.
Me, ja jag lär ju ha fått samma lika. Så den lär ju ha varit på tok för stor.. Och dom jag köpte kom bara i en storlek.

Vi är slarviga med att koka. Nappar kokar vi bara när dom är nya. Och nappflaskorna/pumpen samma lika. Men nu har jag lärt mig desinfektera flaskorna i micron så då blir det av lite oftare. Vi diskar dom dock mellan varje användning.
Sanna Siljeström

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress