Sanna Siljeström

Om ultraljudet och en baby haul
Ultraljudet igår gick jättebra! Fostervattennivån var bra, bebisen mådde bra och moderkakan hade lagt sig tillrätta och blockerade inte längre Ojsans utgång! Vi fick även bekräftat att det indeed ligger en liten kille i magen. ;D 
Och med "liten" menar jag liten bokstavligen. Efter massa mätningar så berättade barnmorskan att vi väntade en bebis modell mindre, så det blir nog att beställa in lite extra kläder i storlek 50.
Inte mig emot, för huuuur kul och praktiskt det än är att ärva massa babykläder så är det ÄNNU roligare när man själv får bestämma vad han ska ha på sig! ;D
 
Resten av dagen i Östersund spenderades med att knalla runt i massa butiker, äta gott och inhandla lite småsaker till Ojsan, :) Jag hade tagit med mig kameran och hade hoppats ta massa med kort. Men det enda kortet jag hann ta vad det här på en lycklig Johan som äntligen fick sig en subwaymacka efter många månaders suktande;
 
 
Haha, så kan det vara. Det var riktigt jävla skitväder ute med ömsom regn ömsom snöstorm, så då blev kameran mest liggandes i väskan.
Och inte har jag några ultraljudbilder att bjuda på heller då Ojsan numera är för stor för att man ska urskilja något vettigt med en vanlig ultraljudskamera. :P  
 
Så för att inte inlägget skulle bli allt för bildfattigt tänkte jag att jag visar upp allt vi köpte igår till Ojsan istället, en liten "baby haul";
 
Allt vi fick med oss hem från Östersund till Ojsan. Med undantag från en förvaringslåda vi köpte till alla leksaker.
Köpte en bröstpump eftersom många sagt åt mig att det är guld värt att ha hemma. Jag hade egentligen planerat att vänta med att köpa en tills jag vet om jag ens KAN amma, men jag har sedan länge bestämt mig för att köpa MAMs antikolik nappflaskor, och den här passar dels att pumpa direkt ner i en sån flaska, + att man fick 2 stycken såna flaskor med pumpen. Så då slapp jag köpa några nappflaskor. :) Alltså tjänade jag några kronor på den. Plus att den var snygg och hade en snygg färg. ;D
Johan hade hittat någon som sålde ett begagnat andningslarm i Östersund i exakt det märket jag spanat in och tänkt köpa, så vi slog till och fick köpa det för halva inköpspriset! :D Och nej tack, jag vill inte höra några åsikter om hur onödigt det är med andningslarm, att det är en falsk trygghet eller att du har 8 barn och att alla överlevde utan andningslarm. Du får gärna tycka det, men håll det för dig själv.
Lite småsaker från apoteket och badleksaker från coop. :)
Jag har läst att bebisar tydligen inte kan andas genom munnen (hallå evolutionen!? Hur tänkte du här?!?!) och jag har såååån ångest att Ojsan ska bli täppt i näsan och inte kunna andas! :O Så jag köpte hem en nässug och lite näsdroppar för att stilla min oro. Kanske något man ska köpa när det faktiskt behövs, men det KÄNNS bra att ha det tillhands.
 
And that´s it! Nu ska jag faktiskt gå och lägga mig för jag är helt SLUT efter gårdagen. Känner mig nästan sjuk.
:( 5 timmar bakom ratten och massa gåendes i butiker tar mer på krafterna än det brukar när man är bollformad.
 
 
Lillasyster

Bara ett litet tips ang nässug och dropparna! Dom har best före datum och dom håller inte sådär jätte länge tyvärr! Så håll koll på det;)

Svar: Tack för tipset! Ja, jag minns att det var så när vi köpte din nässug. Var ju med då. ;D Det var i samma veva hon i receptionen sa att du skulle skala bort en bit av värktabletten som din barnmorska blev så arg på. ;) Men den här nässugen hade inte något bäst före datum, utan den har filter inuti som man byter ut. Skitsmart! Och näsdropparna höll ända tills 2018, så länge man inte använde dom. Öppnade man den höll den bara 6 månader.
Sanna Siljeström

Jennie

Jag har köpt nässpray till Linnéa nu, på Lekia i stan fanns det koksaltlösning på sån flaska och det kan man ju använda redan från början, så mycket enklare och effektivare än dropparna tycker jag. Visste inte att det fanns på spray för så små förrän nyligen. Apoteket här har det ju inte. Linnéa AVSKYR nässugen, så köpte en vanlig sug med... ptja, sån luftbubbla typ som man klämmer ihop och när man släpper så suger den. haha fattar du!? x) Funkade mycket bättre än den vi sög själva i.

Vi köpte bröstpumpen direkt när vi åkte från BB, skitbra! Dock hade jag önsat att jag pumpat för hand istället men det kom jag inte på förrän på slutet, tydligen bättre för brösten och mer effektivt. Det jag var rädd var att det skulle störa amningen om hon fick äta flaska samtidigt, så det är ju bra om det är en dinapp som efterliknar bröstets funktion på flaskorna.

Bra att ni fick tag på larmet så billigt, tacka Cissi för det också ;) Det var hon som taggade mig i annonsen och tyckte jag skulle tipsa er. :)

Svar: Ja, det här är koksaltlösning. Men jag trodde det var spray. :O Såg nu att det var droppar när du skrev det. Hade tänkt köpa näsfridas saltpray, men den fanns inte. Haha, hoppas den fungerar bra för Ojsan. På Billy funkade det hur bra som helst iaf! :D
Haha, låter som jag köpt allt fel. xD
Nä men fy. xD Jag skulle känna mig som en ko om jag försökte mjölka mig själv för hand. Tycker bröstpump är på gränsen. Och alla jag känner har använt det och det har fungerat jättebra. ;D Jo, jag har läst det om dinapp. Dom här flaskorna hade fått bra betyg av andra mammor så jag hoppas den duger åt Lilleman. Han kommer inte att få dricka ur flaska om inte jag kan amma eller när han blir några månader och det blir dags för Johan att ta över. Så då gör det inget om han vänjer sig av bröstet. :)

Åh jasså, det visste jag inte. Det ska jag göra! :D Tack !
Sanna Siljeström

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress