Sanna Siljeström

Om helgen och utomjordliga hudutslag
Det har varit en bra helg även om det varit ovant att jobba medans Johan stannar kvar hemma.
Å andra sidan är det ju kul att jobba nu när det är högsäsong. Dagarna går mycket fortare då. :)
När jag kom hem från jobbet igår tog vi oss en promenix till ICA för att köpa lördagsgodis. Det bidde choklad, glass, mer choklad, pepsi, ännu mer choklad. Och allt det inmundigades förstås framför melodifestivalen där Jon-Henrik Fjällgren uppträdde. :) Så himla skoj att han gick vidare! Och ännu roligare att vi blivit bjudna på hans konsert nästa fredag av museet. :D Ska bli kul att höra honom sjunga live. 
 
 
 
Något som inte har varit lika kul på sistone har varit mitt envisa hudutslag i ansiktet. Jag tror jag nämnt det nån gång förut på bloggen. Men om inte så har jag i alla fall, sedan en massa år tillbaka, ett rött utslag på hela sidan av ansiktet som ibland bli jätterött och fyllt med små finnliknande blåsor. Framförallt verkar det blossa upp när det är stora temperaturskiftningar. Som nu när det varit 15 plusgrader ena dan och 30 minus nästa.
 
Jag fick i alla fall för mig att försöka bota både den och mina envisa vuxenfinnar efter att ha forskat runt lite på nätet. Så mot finnarna köpte jag en tub Basiron 10%. Och det röda utslaget misstänker jag kan vara rosacea så jag köpte medicin mot det.
 
 
Om jag rådfrågat nån läkare?
Nej... Om inte google räknas?
Men bägge är receptfria och Basiron har jag testat förr så "vad är det värsta som kan hända.." tänkte väll jag.
 
Jag ska berätta vad det värsta är som kan hända.
Eller jag ska till och med visa.
 
Här är utslaget innan jag började med behandlingarna;
 
 
 
Och det här var efter andra natten (tillika imorse);
 
 
Tadaaaa~  Hahahaha. Blåsfisken Sanna. xD
 
Det där var som sagt jag när jag vaknade imorse. Förså paniken. Och ont gjorde det också. Faktum är att det fortfarande, en väldans massa timmar efter jag tvättat bort krämerna, gör ont och stramar. xD  Hahaha, det här är så jävla mig.
Nåja, några lager smink senare såg jag i alla fall presentabel ut. Men likförbannat, trots TRE lager concealer och TVÅ lager Foundation, så syns rosacean(...Om det nu är det är...)igenom spacklet. :(
 
 
Har jag lärt mig nått av att behandla utomjordiska hudutslag med google?
Nej. Knappast.
Faktum är att den största sannorlikheten att jag svullnade upp var för att jag antagligen kom lite för nära med basironet runt munnen och ögonen. Och även om "rosacean" är rödare än innan så har dom där onda små blåsorna i alla fall försvunnit. Så något måste den ju göra!? Samma med basironen. Finnarna har faktiskt blivit märkbart färre. På bara 2 nätter! :D Svullnaden kan jag väll leva med. :) Föredrar att se ut som en blåsfisk framför en hormonstinn tonåring faktiskt.  (obs ironi)
 
Lady Chrome

Tänkte att det kanske var rosacea, men det är inte keratosis pilaris?

Svar: Kollade upp det du nämnde och symptomen passade inte in riktigt. Men tack för tipset! :D
Sanna Siljeström

Jennie

Men fy stackars! :( Törs du använda den nåt mer efter det där!? :-O

Svar: Haha, jadå! Och i morse var rosacean nästan helt borta! :D Däremot blev ansiktet helt torrt och jag fjällar som tusan efter jag svällde upp. :/ Så nu vet jag hur du känner dig när du försöker sminka dig! Det är fasen inte lätt när man är snustorr! :( Och ännu värre när allt man har är anpassat för oljig hud. :O
Sanna Siljeström

Jennie

Nämen usch :( Men då verkar det i alla fall gå åt rätt håll då, mycket skit som ska ut kanske så det är därför hyn blir sådär. :/ haha ja, det är lite besvärligt emellanåt. ;)

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress