Sanna Siljeström

Om pride och gravjakt
Igår for jag och min arbetskollega in till Hede för att representera museet och presentera det nya projekter "Arkiv Q" under Härjedalens första Pride! :D
Vi slog upp ett gammalt retrotält som vi inredde med en liten miniutställning om Vivallen och framförallt graven där man fann "Vivallensmycket" (som bland annat ges i en repruduktion årligen till byns Lucia)
Skitkul story om den graven; visste ni att just den graven under dom första åren troddes innehålla en kvinna? Kläder, smycken, sytillbehör m.m var tidstypiskt kvinnliga. Så därför antog man därefter att det var en kvinna. Det var först senare när man gjorde en grundligare undersökning av skelettet man insåg att det faktiskt varit en man. Härjedalens första crossdresser? ;D Haha.
Kika gärna in på Fjällmuseets hemsida och läs hela historien om just "Noidens grav" genom att klicka HÄR. 
 
Jag och Johan tog faktiskt tillfället i akt att åka iväg till just Vivallen igår kväll för att se om man kanske kunde se något av gravarna. Men eftersom det är närmare trettio år sedan som den sista utgrävningen gjordes så var det kanske inte allt för förvånande att det inte syntes ett jota. ;)  Men det var ändå kul att åka dit och kolla! Framförallt när man spenderat så mycket tid att läsa och prata om platsen sedan ett par veckor tillbaka.
 
Uppe med tuppen och jag hann se älvorna dansa på sjön! :) Kyliga nätter och gassande dagar betyder oftast dimma här. Supervackert! <3
Min chef, Ola, och Kenny sätter upp utställningen i tältet.
Tältet och vår lilla shop när det var klart! :D Om någon var på plats och påstår att dom inte sett oss; I call bullshit. ;D Vi gick inte att missa!
Goodiebags. :)  Btw, för att få skryta lite. Den stora rollupen med arkivQ bredvid tältet. Det är jag som gjort designen på den. ;D Faktum är att själva arkivQ loggan ni ser överallt är det också jag som designat. Dock med strikta önskemål. Hade jag fått designa den helt själv så hade den sett liiite annorlunda ut.
Vi bjussade på gott för att locka fram folk till tältet. ;D
En tjuvtitt på utställningen inne i tältet. ArkivQ och Queering sapmi presenterades i "förtältet". Noidens grav och vivallensmycket i själva tältet. :D
Foto lånat från ArkivQs facebook.
Ganska bra utsikt mot stora scenen från vårt tält. ;D Och btw, precis bakom vårt tält satt inga mindre än PEDER PERSSON och självaste president EWERT LJUSBERG och jammade tillsammans!!! Starstrucked var bara förnamnet!!! Jag hade tänkt fråga om jag fick ta ett kort med dom, men innan jag han stämpla ut från jobbet så hade dom smitit iväg. T_T 
Dagens konferencierer. Och en random "goknul".  
På väg till Vivallen. Klart man betalar vägavgift!
Här nånstans (typ, kanske) så ska dom första gravarna grävts fram på 1910-talet.
Och här var platsen som grävdes upp på 80-talet. Hade vi inte haft kartan att gå efter hade vi omöjligt gissat att det var en gammal gravplats här. Inte ett spår från utgrävningarna heller. Lite besviken faktiskt. Det hade varit coolt om dom låtit gravarna vara uppgrävda, så man kunnat se hur dom var placerade.
Och så avslutningsvis gårdagens solnedgång. Fantastiskt avslut på en fantastisk lördag!
Jennie

Vad kul att ni var på Pride! Hade varit skoj att åka dit faktiskt, nästa år kanske. :)

Vivallen har jag varit på väg till lääänge också men det har aldrig blivit av, kul att se foton därifrån. :) Jag har vivallensmycket som brosch. :)

Svar: Ja det var kul! Hade varit ännu roligare om jag kunnat vara med på själva pridetåget också. Men det får bli nästa gång. :)
Det låg ju supernära, och bilväg nästan hela vägen fram! Du får ta en tur. :) vivallensmycket är ju både ett halsband och en brosch. :) precis som originalet som hittades i noidens grav. :D
Sanna Siljeström

Jennie

Jahaaa okej :) måste leta rätt på mitt ovh kolla. :)

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress