Sanna Siljeström

Recept: Cheesecake - Grundrecept
Här har ni grundreceptet jag brukar använda till mina cheesecakes! :D Det enda man behöver göra är att lägga till (om så önskas) diverse produkter i ostsmeten efter smak.
Tänk på att om du lägger till något väldigt sött. Som krossade oreokex tex. Så behöver man inte ha lika mycket florsocker!
Själv brukar jag blanda i florsockret sist och smaka av innan jag tillsätter gelatinet. Eftersom det är en obakad cheesecake så kommer slutresultatet smaka i stort sett lika som själva smeten innan den stelnat. :)


På bilden; Sannas Oreo Cheesecake. Grundrecept + 1 pkt finkrossade oreos.  

Du behöver:

BOTTEN:
100 g Smör
15 st Digestive kex

OSTKRÄM :
200 g Färskost
2 dl Lätt Crème fraiche
1/4 dl florsocker
3-4 gelatinblad (Det ska vara 3 men jag gillar när konsistensen är lite hårdare så jag brukar ta 4)

Gör såhär:

1) Sätt ugnen på 175 grader

2) Smällt smöret

3) Krossa digestivekexen och blanda dom i det smälta smöret.

4) Tryck ut blandningen i en springform och grädda i ca 7 minuter.

5) Låt bottnen svalna

6) Lägg gelatinblad i kallt vatten (minst 5 min)

7) Rör osten mjuk och blanda i creme freiche och florsocker. (och eventuella valfria ingredienser) 

8) När bottnen kallnat, smält gelatinbladen och blanda ner dom i ostkrämen.

9) Häll ostkrämen i formen med botten och låt stå i kylen minst 4 timmar innan servering.

Emilie

Hej Sanna!

Vi har uppmärksammat din blogg tack vare kvaliteten på dina goda recept. Vi skulle bli jätteglada om du ville gå med i Hittarecept.se så att vi kan länka till din blogg.

Hittarecept.se är en sökmotor som samlar recept från de bästa svenska bloggarna och sajterna. Flera hundra bloggar har redan gått med och dragit nytta av den trafik vi skickar till deras sajter.

För att gå med behöver du bara följa länken här: hittarecept.se/ga-med-i-matbloggstoppen

Med vänlig hälsning,

Emilie
Hittarecept.se

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress