Sanna Siljeström

Höga toppar och djupa dalar
Varning, denna blogg innehåller ibland reklam, prat om psykisk ohälsa, barn som inte är pixlade och som ibland får äta sötsaker (!), felstavningar, svordomar, alkohol, tobak, dåliga skämt och text som av vissa tydligen kan anses som stötande och/eller kränkande. Fortsatt läsning rekommenderas därför inte någon, men framförallt inte om du är minderårig, har svårt att tolka skämtsam sarkasm och/eller är lättkränkt. 🙅‍♀️
 
Greetings, och välkommen till en uppdatering från the kaotiska life of a Sanna. 👋😘
Nej men, vartfan ska jag börja? Var det typ tre-ish veckor sedan jag uppdaterade sist? Och det har bokstavligen varit full rulle nästan dagligen sedan dess.
Lilleman har börjat på förskoleklass, jag har jobbat, det blev en tur in till Östersund, vi har haft diverse byggnationer och problem i och kring lägenheten, vi har haft finfrämmande från Sveg, Johan har varit sjuk, Alex har varit sjuk och i skrivande stund är jag i slutskedet av en riktigt manlig förkylning. 😅
 
Och som grädde på moset har Alex fortsatt haft problem med sömnen. vilket resulterar i att jag fortsätter snitta på ett obefintligt antal sömntimmar per natt. Och alltså, att hantera livet och alla motgångar när man lider av sömnbrist utan att tappa det helt.... Guuuuuurl,👏 det  👏 är 👏 fan 👏 inte 👏 lätt! 👏 Är ganska övertygad att mitt blodomlopp just nu består av ca 75% kaffe och 25% energidryck. 😅🙈 
 
Nåväl. speaking of dom senaste veckornas eskapader, här kommer dom även i bilder; 
 
Två nervösa Siljeströmmare på väg till Alex allra första dag på "Storskolan" och förskoleklass! 😍❤
 
Mamma och pappas stora lilla kille! ❤
 
Första dagen fick alla barn samlas nere vid skolan för att välkomnas av rektorn. Det var barn ÖVERALLT. Jag förstår att det är trångt på skolan. 😅 Förväntade mig faktiskt inte att Alex skulle klara av så många människor på en och samma plats, men det gick jättebra! Han behövde inte ens hörselskydd. ❤
 
Samligsskylten för förskoleklassen. 😊
 
Alex spanar in alla sina klasskompisar. Men han känner dom flesta sedan tidigare eftersom dom gått tillsammans på både förskola och fritids. 😊
 
Efter rektorn välkomnat alla elever så gick alla klasser iväg till sina klassrum. Och förskoleklassen fick en rundtur på storskolans skolgård och en genomgång om vart man får och inte får leka. Tillskillnad från uppe på fritids och förskolan så är Skolan inte inhägnad, vilket betyder att alla elever kan komma och gå som dom vill. Så dom mindre barnen har vissa områden dom inte får, av säkerhetsskäl, vistas på.  
 
Såhär trött är man när man vaknar klockan 4 och tycker att det minsann är dags för mamma att skjutsa en till skolan. 😂😅 
 
Kan ju hälsa att mamman såg minst lika sliten ut. 🧟😅Tur i oturen att jag är relativt duktig på att spöka ut mig till människa, 🤡🎨
 
Emil tyckte synd om mig en morgon när han kom förbi och jag knappt kunde hålla mig vaken. Så han drog iväg och handlade och köpte energidryck och choklad till mig så jag skulle kunna hålla mig vaken när det vankades främmande. Hur gulligt?!  😭❤ Och sen drog Johan och köpte mer choklad när den tog slut och energin gick ner mot noll igen. 🥰 Ibland blir jag bortskämd. 
 
På tal om främmandet som väntades, Min kusin Larsson och hans fru Sara kom och hängde med oss en hel dag. 😍 Larsson hade nyligen fyllt år, så han fick en låda med roliga ölsorter av oss. 🍻
 
Det spelades kortspel, Exploding Kittens. Ett av favoritspelen härhemma just nu. 😊
 
Efter kortspel tog vi en långpromenad bort till butik Flava. Sara hade fått ett presentkort av oss i fjol när hon fyllde, så hon ville dit och använda det. 😊
 
Efter shopping drog vi vidare till Nya Jonssons för lite lunch. Eftersom vi inte har ett fullt fungerande kök just nu (Vi kommer till det senare) så tyckte vi det var lättast att fika nån annanstans.  
 
🥰 Mysigt sällskap och gott fika! 
 
Väl hemma blev det mer sällskapsspel, Sara och Larsson hade tagit med ett EXIT spel som vi inte hade kört! 😍😍😍 Jag ÄLSKAR exit-spelen! Vi har kört ett helt gäng av dom. Det är typ ett escape-room i spelform.
 
Alex redo för skolan. Det blir ju en ny vardag för oss alla nu när Lilleman har skolplikt och går i skolan mån-fre, varesig vi är lediga eller jobbar. Idag var första dagen jag var ledig och han gick på skolan, och shit va skumt det kändes att lämna av honom när man själv var hemma och var ledig. 
😅 Men jisses så mycket jag fick gjort! Hann storhandla i lugn och ro, panta, städa, rensa bland Lillemans kläder, stryka och planera middagen innan det var dags att hämta. 👍 Med risk för att bli mom-shamead; fy faaaan va skönt det var med lite egentid. 🙈 JA, jag sa det högt. Stäm mig! 🙃
 
På tal om att Alex börjat skolan; Rutiner är, som ni nog redan förstått, A och O för att det här hushållet ska fungera. I och med skolstarten blev det plötsligt VÄLDIGT mycket för mitt huvud att hålla reda på. Skolan har ett schema, fritids ett annat. Så efter jag fick ett psykbryt för att jag inte klarade av att hålla reda på allt så beställde jag hem ett veckoschema på White board till mig själv också. Så nu kan jag ha stenkoll på vad som händer varje dag, hur jag jobbar OCH jag kan hålla koll på att jag gör mina övningar från fysioterapin. Har glömt av dom i flera veckor... Ahem...månader. 🙈 Och SÅKLART började nacken krångla igen. 😫
Jag beställde även hem en personlig bärbar almanacka där jag kan planera veckorna, strukturera vardagen och göra to-do-listor så saker blir gjorda. 👍 
 
En Sanna redo för jobbet. 😁👍
 
Speaking of jobb, bjuppar på två suddiga mobilbilder från jobbet. Min telefonkamera är ju btw under ALL kritik. Jag behöver byta abonnemang på telefonen, så tänkte slå på stort att beställa en ny. Har bara lite svårt att komma till skott. Får skriva upp det i min to-do lista.   😅
Bilderna är min frukost i lördags till höger, och månadens bubbelvåffla till vänster. Som heter "Höstdröm", Ekologisk chokladglass, hallonsorbet, grädde, chokladsås och chokladlöv. 🤤👌 Nom.

På tal om höst. Höstkylan har kommit, och det har varit frost på bilrutan några mornar. Min favorittid på året. 😍🥰🍃🍂🍁 Krispiga mornar, soliga dagar, vackra färger. Nu hoppas jag bara att vi lyckas komma ut lite mer. Igår hade varit en PERFEKT dag att gå ut, meeeen då låg jag döende i sängen och tyckte synd om mig själv. Så jävla typiskt. 😭🤒😷 Håller tummarna att det blir fint väder nu till helgen när jag är ledig, så kaaanske vi kommer iväg på nått. Känner mig lite ensam och instängd härhemma just nu. Varken vandringar eller sällskapsspelskvällar har blivit av för att alla är så upptagna jämt. 😢 
 
Johan fick feeling när kylan kom och tog årets första skotertur.  😁👌
 
Haha nä, skämt åsido, den nya hyresvärden som köpt tomten våra lägenheter ligger på ska bygga typ 7 nya bostadsrättshus runt oss. Tråkigt nog... Så mycket för den sjöutsikten. 😣 Och vi blev tvungna att flytta skotern så den inte var i vägen. Händer saker varje dag härutanför. Vägen har byggts om, nya parkeringar för oss ska byggas, hela vårt hus ska få en ny fasad. Så vi bor typ mitt i en byggarbetsplats.  😅 Och det ser ju ut som ett slagfält. Men det blir säkert bra när det är klart. Förutom att jag kommer sakna ensamheten och sjöutsikten. Inge mer toppless-solande på balkongen. 🍉🍉 Dom nya husen framför blir ju tre våningar, så fri insyn till oss. 😅
(På https://brfolen.se/ kan ni se hur det planeras att se ut här.)
 
KAN ju tycka att hyresvärden kunde lägga lite energi på insidan av dom redan existerande hyreshusen INNAN han lägger ut en förmögenhet på att bygga nya. 😑 Vi har haft problem med golvvärmen och värmen på vattnet i flera år. Är det kallt ute, slår golvvärmen av helt och går inte att starta. Och är det varmt ute så slår den på fullt och går inte att stänga av. Så vi har en standard-värme i sovrummet på ca 28-35 grader. 
Och för 3 veckor sedan fick vi stopp i avloppet i köket, som en rörmokare kom och fixade. Tyvärr visade det sig sen när vi diskade att det började droppa vatten hos Roark på nedervåningen... Så antagligen har något rör gått sönder när han lagade stoppet. 
Lång historia kort; Vi kan inte använda något vatten i köket, varken diskamskin eller diskho. För då blir det vattenfyllt i lägenheten under. 🙃 Så vi har fått diska och hantera allt vatten på dass i snart en månad. SÅ.JÄVLA.KUL. 
 
På tal om något annat mindre roligt. Som jag nämnt nån gång tidigare så fick jag tråkigt besked i början på året efter förra cellprovtagningen. På grund av personalbrist på Östersunds sjukhus så har det dröjt ända tills nu innan jag fick en uppföljningstid. Så i onsdags for vi iväg tidigt på morgonen ,2,5 h enkel bilresa för ett 20 min långt, väldigt jobbigt, smärtsamt och blodigt, läkarbesök.😣
 
Tack och lov så erbjöd Emil sig att skjutsa in mig. Och han var verkligen en klippa och höll mig lugn och glad hela tiden. Både före och efter besöket.🙏❤
 
Tyvärr hade cellförändringarna inte självläkt som dom hade hoppats 😟, men läkaren tyckte fortfarande dom såg milda ut och sa att han inte alls kände sig orolig efter han gjort kolposkopin. Men dom skulle skicka iväg ett nytt cellprov och delarna dom slet lös från min livmodertapp (aj, btw) och invänta svar innan dom kunde säga med 100% säkerhet. Vilket kunde dröja typ 2 månader...  🙃 Så nu kan jag inte göra annat än att vänta.
Om dom fortfarande klassas som milda så kommer det bli en ny undersökning om 2 år.  
 
Efter läkarbesöket så åkte vi iväg och shoppade lite, promenerade, hälsade på Emils syster Joanna på hennes jobb och sen åt vi en supergod lunch på "La Farbica del Gusto". 😋👌❤
 
På väg hem igen. Blev en heldag med shopping. Och så stannade vi till spontant på Dollarstore i Svenstavik där vi blev kvar bra mycket längre än vi tänkte och det blev en hel del mer inhandlat. 🙈 Livsfarlig affär. 😅💸💸
 
Återigen måste jag tacka Emil! Jag är så jäkla TACKSAM för att du alltid osjälviskt erbjuder dig att ställa upp. 😭😭🙏 Jag hade aldrig klarat av att köra själv. Och besöket hade varit betydligt mer kantrat av ångestattacker och gråt om inte du hade varit där och peppat mig. 🙏 TACK! ❤
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress