Sanna Siljeström

Om läskig kemi i frisörstolen
Efter många halvlyckade blekningsförsök hemma som slutat i katastrof gav jag för några månader sedan upp och bokade tid hos en frisör för att bleka det professionellt istället. 
Och häromdagen var det äntligen dags! 
 
När frisören kommit halvvägs genom penslingen så börjar håret plötsligt ryka (!) 😱 "Oj nu blir det visst en kemisk reaktion här" sa hon stressat och vi gick direkt och tvättade ur blekningen ur håret. 
Det är första gången det händer mig även om jag har läst mycket om fenomenet. Blekningen reagerar helt enkelt kemiskt med något i håret (Nån metall eller silikon i någon produkt tex. Min frisör gissade på håroljan jag använder eller balsamsprayen) och börjar koka.
 
Det gick som tur va bra! Men jisses vad jag är glad att jag gjorde det hos frissan och inte hemma. Då hade jag antagligen inte märkt det förens det var för sent och håret hade inte gått att rädda. 🙈
 
Så keep that in mind alla ni som leker med blekning hemma. :P Det kan gå väldigt illa, väldigt fort.
 
Efter flera tvättar och en grundlig genomgång av det skadade håret så bestämde vi oss för att testa igen och hade stenkoll på håret. Och trots att hon misstänkte att det skulle bli lika dant andra försöket så gick det bra! 
Och tadaaa~ Klart. Jag blev liiiiite besviken och hade hoppats att det skulle bli lite ljusare... Eller mycket ljusare. Men hår går bara att ljusa upp till en viss nyans per blekningstillfälle.
Har beställt hem silverschampo och Olaplexbehandling också. Så jag hoppas få en lite mindre gulaktig nyans och ett friskare hår om några veckor. :) 
😘
Cecilia

Jag fick en sån reaktion en gång hos frissan och där berodde det inte på något jag själv satt till i håret (använder inte så ofta oljor o annat i håret) utan det kan bero på att man har egen brunn. Det var när vi bodde på vischan jag fick den reaktionen. Så, någon metall i vattnet gjorde att blekningen gick åt fanders. Jag fick klippa av håret jättemycket då den reaktionen inte gick stoppa utan fortsatte och fortsatte även efter tvätt. Så där var det för min frisör att vara snabb med saxen och klippa av det hår som reagerat (det spreds liksom). Inte kul. Men det blev bra i slutänden. Snygg blev du i din nya färg 😊

Svar: Men. Lägg. Av! Fyfan va vidrigt! :O Panik! Både för dig och din frisör! Tack så mycket! <3
Sanna Siljeström

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress