Sanna Siljeström

Om en inskolning med tråkigt avslut
Och så kom den. Dagen jag gruvat mig för i flera månader.
Dagen då Alexander skulle börja förskolan.
 
Hela grejen med inskolning och förskola har nära på gett mig magsår.
Sista veckan kunde jag inte sova på hela veckan för hjärnan gick så mycket på högvarv. Jag kunde vara så trött att jag nästan somnade ståendes, men så fort huvudet nuddade kudden så var hjärnan igång och tänkte på allt från hur många jävla extra extrakläder man behöver till katastroftankar att Alex skulle dö på dagis.
Thank you LORD att jag har fantastiska vänner som nyligen varit i samma sits med inskolning som jag kan ventilera med. Det har varit guld värt!  
 
På Alex förskola har dom föräldraaktiv inskolning, vilket betyder att en (eller båda) föräldrarna är med barnet på förskolan i tre (ibland fler) dagar. Man är där och med hela tiden men man har som förälder ansvar för sitt barn. Sedan på fjärde dagen lämnar man av barnet själv men ser till att finnas i närheten och tillgänglig om man på något sätt skulle behövas. 
Om någon är intresserad och vill läsa mer om detta hittade jag en superbra sida här (LÄNK)
 
Inskolningen gick superbra, och jag känner mig urlöjlig som var så himla orolig innan. Tyvärr hann vi bara med tre inskolningsdagar. För i går kväll insjuknade stackars Alex i magsjukan och vi fick sjukskriva oss idag. :(
En av pedagogerna som var med oss i onsdags var sjukskriven igår med just magsjuka, så det kom inte som en superöverraskning direkt.
Vi håller tummarna att han inte sjuknar om (vilket inte är ovanligt och anledningen till superviktiga 48 timmars regeln!) och kan komma tillbaka på måndag för fortsatt inskolning. :)
 
Den här fina skylten möttes vi av när vi kom i tisdags för första inskolningsdagen. <3
Alex hade redan fått ett eget skåp. :)
Vi fick bara vara där en förälder åt gången, så Johan tog första dagen. Så jag fick helt enkelt lämna av dom och åka hem. Bilden är utsikten från parkeringen på förskolan.
Det var supermysko att åka hem och vara själv hemma. :O Men jag höll mig sysselsatt, jag åkte i väg på ica och handlade, vilket var en upplevelse det också utan att ha Alex med sig eller ha bråttom hem till honom. xD Man kunde gå runt i lugn och ro och läsa etiketter och tänka efter vad man skulle köpa. Och jag köpte hem lite pyssel och gjorde en ny adventsljusstake. :D Den vi hade har varit trasig i massa år.
Efter några timmar hemma var det dags att åka och hämta hem mina killar! :D
Alex hade redan fått sitt foto uppsatt ovanför skåpet. :D
Första dagen på föris fick bra betyg av lilleman. xD Inte nog med att han knappt märkte mig varken när jag gick eller när jag kom så ville han INTE åka hem.
Den här trötta mamman kände sig dock både lättad över att allt gått bra och glad över att få hem Alex igen. <3
Den här bilden får representera onsdagens inskolning. Då var det jag som fick vara med Alex hela dagen. :D Vi hade superkul! Vi målade, sjöng, lekte och kollade på Alex favoriter, babblarna, på storbildsskärm. Dessutom går Alex kusin Linnéa i granngruppen så hon kunde smita över nästan precis när hon ville för att vara med och leka. :D
Dessutom var det många kända ansikten från lekstunderna på kyrkis, vilket jag tror hjälpte Alex att snabbt känna sig som en i gänget. :)
Sovstunden var det jag bävat mest för. Jag skrattade nästan rakt ut när dom berättade att han skulle sova på en madrass på golvet. Men det gick hur bra som helst! Det tog knappt 5 minuter för honom att somna!
Jag har inga bilder från i torsdags, men jag och Johan delade på dagen så Johan tog förmiddagen och jag eftermiddagen. Och det gick superbra och Alex har redan börjat komma in i rutinerna. :D <3
Sista bilden är från idag på en trött och sliten liten sjukling. :(  
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress