Sanna Siljeström

Vecka 42

Vecka 41+0 (v.42) | 67,4 kg (+20,4 kg)

 
Kroppen:
En vecka har passerat sedan ditt beräknade förlossningsdatum och väntan kan kännas oändligt lång.
Många kvinnor känner sig uppgivna, tappar humöret och blir rastlösa när de går över tiden . Men påminn dig själv om att barnet kommer snart. Kommer du till vecka 42+0 räknas du som överburen och de flesta förlossningskliniker erbjuder då hjälp att sätta igång förlossningen.
 
 
Barnet:
Barnet är färdigt att födas men det verkar trivas väldigt bra i magen.

 

Egna tankar om föregående vecka:
Nej, ingen bebis än. Och jag tror han har bosatt sig därinne permanent. ;D Eller så vill han inte dela födelsedagsmånad med nästan hela sin mors släkt och väntar på att juli ska komma. Och med knappt 12 timmar kvar på den här månaden (antagligen mindre än 12 timmar när det här publiceras) så ser det då inte bättre ut än att det blir en julibebis.

Den här veckan har varit svajig psykiskt. Först kändes allt suuuperbra och jag var snarare glad än stressad att Ojsan höll sig kvar i magen. Men sen för några dagar sedan vaknade jag och kände totalt tvärt om. Jag vill att ungen ska komma, och det NU. Och efter det går jag mest runt och är rastlös och irriterad över att inget händer.

Och ja, jag har testat det mesta för att få igång förlossningen vid det här laget. Och jag måste nog hålla med forskarna om att om bebis inte vill komma ut så finns det inget man kan göra.

Fysiskt mår jag snarlikt föregående veckor, det vill säga bra. Dom två skillnaderna jag kan komma på är att jag svullnar upp lättare än innan. Jag får sitta med fötterna i nästan konstant högläge. Och sen har huden runt magen börjat strama massor. Vilket resulterat i mina första bristningar.
Bristningar har jag varit beredd på sedan jag fick reda på att jag var gravid, eftersom jag redan långt innan graviditeten hade en tendens att få bristningar. Så det är inget som direkt stör eller gör något. Jag är mest förvånad att det dröjde så här länge innan dom började dyka upp.

Avslutningsvis kan jag tillägga att veckans rutinbesök på MVC gick super. Alla mått, mätningar och prov såg bra ut och mitt blodtryck håller sig fortsatt nere.
Sista besöket har vi på tisdag, och om bebis inte har dykt upp då så kommer vi att boka en igångsättningstid.

SF-mått i v 40+4 blev 37
 
Roger

Hoppas allt går bra, dom kommer när dom vill komma. Lite som när de blir äldre barn och inte vill komma när vi vuxna vill det. Vi får hålla utkik i byn i juli efter en glad familj med barnvagn :-)

Svar: Tack så mycket! :) Jo, jag har förstått det, och i den här takten lär han fylla 13 innan han bestämmer sig för att komma ut. ;D
Sanna Siljeström

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress