Sanna Siljeström

Om en misstänkt trasig pump och energidrycksabstinens
September har inte varit en speciellt rolig månad so far. Sjukdom har avlöst sjukdom,och klagolåtarna har blivit många här på bloggen.
Och den här veckan har inte varit bättre. 😓
 
För att göra en ganska lång historia kort; jag vaknade natten mot onsdagen med kraftigt illamående och hjärtat betedde sig inte som det skulle. Det närmaste jag skulle kunna jämföra känslan med var när jag haft panikattacker. Fast ändå inte.  🤔 Jag låg länge och funderade på om jag skulle gå och spy, väcka Johan, ringa ambulans eller somna om och ignorera eländet. 
Jag valde det sista alternativet och somnade tillslut om. Även om det var nära på omöjligt när det kändes som att hela rummet snurrade, jag skulle spy när som helst och det kravlade runt något alldeles för stort precis innanför bröstbenet. 😷
 
Dagen efter vaknade jag med typ "träningsvärk" över bröstet. Typ som en tryckkänsla.
Så efter jag åkt på jobbet och öppnat upp blev jag, trots att jag från början tvärvägrade, ivägtvingad av mina mycket envisa och omtänksamma arbetskollegor till hälsocentralen för att i alla fall rådfråga någon där.

Sagt och gjort. Jag hann inte mer än att förklara vad som hänt i receptionen innan jag låg halvnaken med tuttarna i vädret på en brits med slangar fastklistrade lite överallt på hela kroppen. 
 
Precis som jag trodde kunde dom inte hitta något fel. Förutom att blodtrycket, i vanlig ordning, är på gränsen till för högt. (145/85) Men jag fick en rejäl tillsägelse om mina energidrycks- och koffeintablettsvanor och blev i stort sett tillsagd på skarpen att inte dricka energidrycker och inte äta koffeintabletter alls över huvud taget mer än vid speciella tillfällen. Vilket helst skulle vara typ aldrig. 😱😭
 
Så här sitter jag. Dag 3 sedan senaste koffeintablett/energidryck och lider av helt sjuk abstinens.  
Jag fick även en magmedicin jag skulle prova för att se om hjärtklappningarna skulle bli färre. (Nått om att magsyra kan ge hjärtklappningar osv) Men skulle jag få ytterligare en liknanade episod när jag äter tabletterna/ inte dricker energidryck handlar det antagligen om något mer komplicerat och jag skulle tydligen få ha nån EKG-maskin på mig en hel dag hemma. 
 
Jag tror i ärlighetens namn inte att energidrycken är boven i dramat och att dom gör en höna av en fjäder. 🙄 Jag slutade nästan lyssna när en av sköterskorna påstod att det var 8 koppar kaffe i en energdryck. Bullshit. 
Till och med på livsmedelsverket står det klart och tydligt att det oftast rör sig om en koffeinmängd motsvarande ca 1 kopp kaffe. (källa) Däremot så kan jag hålla med om att dom innehåller en massa annat jäkla skit som kroppen säkert klarar sig bättre utan och som KAN vara negativt för hjärtat, så jag väljer ändå att försöka sluta helt. Men att jag kanske kan få ta en monster då och då vid speciella tillfällen.  😘
 
...
Nä, vi avrundar väl ännu en misärvecka och lämnar den bakom oss, och avslutar ännu ett skittråkig klagolåt med lite bilder från veckan:
 
 
 
Trollkatt

Men fy vilken obehaglig upplevelse :-(! Känns ändå som du reagerat på nåt du stoppat i dig och att det blev magsyra+skumt hjärta. Jag menar snarare än att du är nära döden för att du plötsligt har det hemskaste hjärtfelet, det låter mindre troligt ;p.
Skulle någon försöka ta bort mitt kaffe från mig skulle jag nog försvara det till döden.

Svar: Ja det var obehagligt. Jag misstänker ändå att det var en panikattack. Jag har aldrig vaknat med det förr, men det är ju inte omöjligt att jag drömt något knasigt som triggat det. Nä, jag har också svårt att tro det. Och det hade läkarna också. Det höga blodtrycket har jag haft sedan jag blev gravid och sen har det stannat där sedan dess.

Haha, ja, å dessutom kör jag ju LCHF så jag kan ju inte direkt kompensera koffeinet med socker eller något annat heller. Det är HEMSKT! :P
Sanna Siljeström

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress