Sanna Siljeström

Om sol, värme och Lopme Laante
Sommaren har äntligen återvänt till oss i Västra! Härligt! 😍
Tyvärr har jag fått njuta av den ganska mycket på håll inifrån museet, men jag var ju ledig i alla fall två dagar förra veckan 👌 Och sen så har jag ju ganska många timmar med solljus kvar när jag kommer hem från jobbet, så det är inte såååå synd om mig.😉
 
Johan har gått på semester, och Alex på sommarlov. Så dom två har haft fullt upp med att cykla runt på olika äventyr medans jag inte är hemma. Dom har gått på KulTurer, lekt uppe hos farmor och farfar i fäboden, jagat kycklingar och klappat hundar och kaniner. Jag är liiiite avis att dom har så kul medans jag jobbar och sliter. 😜
 
Det positiva med att Johan har semester är att vi kan hitta på saker tillsammans trots att jag är ledig mitt i veckan! 😃 Idag till exempel så var vi iväg upp på Funäsdalsberget och kollade på invigningen av nya Lopme Laante. Och eftersom veckans "veckan i bilder" var väldigt bildfattig i o m att jag jobbat så mycket, så bjuppar jag även på bilderna därifrån i det här inlägget. 😊
 
Evert (Alltså Alex högerfot för er nya läsare) och hans bihang får inleda veckans bildbomb. 😂
Den här fina lappen och några foton fick Alex hem från dagiset när han gick på sommarlov. 😍
"Alexander du är unik! Du är våran sångare, akrobat och glädjespridare. Tack för denna tiden önskar vi på Röd.
Alltså, huuuuur gulligt?! 
I onsdags for vi ner och lekte av oss på Risnäsets lekplats jag och Alex i några timmar. 
Lunchbrejk efter massa gungande och kanåkande. 😍
Vi lyxade till det med våfflor till middag efter en lååång utedag. Jag körde med LCHF våfflor efter recept från 56kilo.se (Finns att läsa här)  
Alex o Johan körde på vanliga klassiska våfflor med massa sylt o grädde. 😉
Och det var det jag hade från förra veckan. Resten av bilderna är från idag. 
På väg till Lopme Laante. Vi lyckades slita med oss "Tant Ylva" också. 😍 (Min faster
Det fanns mycket att undersöka på väg dit. 😍 (Foto: Johan) 
Skyltarna dom satt upp så man ska hitta. Det var en liten bit att gå från gondolen (Kanske 1 km?). Men det var en superfin väg som gick alldeles utmärkt att köra barnvagnen på. 👌
Utsikt mot skarvarna (Foto: Johan)
Ingången till Lopme Laante
Det fanns jättemånga fina trädjur lite överallt i parken. 
I kåtan och huset som låg i anknytning till den var det en liten butik med traditionell sameslöjd och en restaurang. 
Kjerstin Valkeapää höll öppningstal och Anna Sara Stenvall jojkade. 
Alex favoritställe på Lopme Laante, en liten lekstuga med ett kök, massa spel och pussel och en gunghäst.
Det fanns olika trädjur man fick klappa och leka med. 
Alex undersöker om fjällämmeln är en han eller en hon? 😅
I en liten torvkåta kunde man ligga och lyssna på saga och vila på renbäddar. 
Ute och undersöker renhägnet, där det tyvärr inte kommit några renar än. Det var tydligen några småsaker kvar att bygga för att djurparkstillståndet skulle bli godkänt. Och eftersom det är semestertider var det tydligen svårt att få det färdigt. Men dom räknar med att renarna skulle komma i mitten av Augusti. 
Alex sprang glatt runt i renhägnet, så besökarna fick i alla fall ett djur att titta på. 😂😉 (Foto: Johan)
Utsikten var helt makalös idag! 😍
Trötta, nöjda och glada fjällvandrare på väg hem igen! 💖
Gun

Toppenfina bilder som alltid

Svar: Tack snälla <3
Sanna Siljeström

Roger

Får se om jag vågar ta gondolen i sommar, barnen tjatar och tycker jag är feg som inte vågar åka den, man blir så avis på alla bilder och den fina utsikten :-)

Svar: Klart du ska! Jag är höjdrädd som sjutton. men den funkar bra! Sittliften däremot får jag ångest av. ;P
Sanna Siljeström

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress