Sanna Siljeström

Recept | "Subway" kakor med vit choklad och macadamianötter
Lillasyster håller på att baka förfullt hemma hos sig inför min systerson Billys födelsedag och har spammat mig hela veckan med bilder på massa godsaker. ;D Så det var ju inte för inget det började klia i bakfingrarna idag.
 
Bland annat hade hon bakat amerikanska Cookies, och BAM blev jag såååå sugen på såndadära jättekakor man kan köpa på Subway med vit choklad och nötter i.
Alternativet att åka 5h t/r till Östersund för att köpa dylika kakor kändes inte sådär jättelockande, så jag började googla runt på nätet efter något bra recept. Tillslut hittade jag DET HÄR receptet av Caroline Ahlqvist som jag bestämde mig för att testa. Men jag modifierade det lite för att använda slut på lite saker jag hade hemma istället.  
 
Jag la upp massa bilder från när jag bakade på snapchat (@sessamyys) och det var flera som bad om receptet. :) Så här kommer mitt lite omgjorda recept;
 
 
 

 
RECEPT
 
 
26 Jättekakor:

300g smält extrasaltat smör (Alt vanligt smör + 2 tsk salt)
4 msk sirap
2 äggulor
2 ägg
5 dl strösocker
2 dl brun farin strö
2 tsk vaniljextrakt
5 dl vetemjöl (540g)
2 tsk bikarbonat
150g vita chokladknappar
65g Macadamianötter med havssalt
 
 
1. Smält smöret och låt svalna.
 
2. Vispa ner äggen, sirapen, allt socker och vanilj.
 
3. Rör ihop alla torra ingredienser och tillsätt i smeten. Blanda ihop snabbt och sluta precis när degen gått ihop och blivit jämn. Blandar du och knådar för mycket så bildas glutenbindningar och då blir kakorna stumma och kompakta. 
 
4. Hacka nötterna grovt och knåda dom och chokladknapparna snabbt in i degen.
 
5. Jag använde ett halvdecilitermått när jag måttade kakorna, så skopa upp 0,5dl kaksmet och rulla till en boll.  Placera 4 bollar med generöst mellanrum på plåt med bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen i 175 grader ca 11-14 min. Låt svalna på plåten.

 
Jag använde mig av macadamianötter med havssalt. xD Vilket i ärlighetens namn var ett misstag av mig. Det skulle varit vanliga neutrala. ;) Men Johan hälsar att det passade MYCKET bra med saltade nötter i. :) (Själv får jag inte smaka förens imorgon.
Det går ju att ha i vad man vill, skippa nötterna och ha i 2 påsar vita knappar. Eller 2 påsar med mjölkchokladknappar. Eller 200-300 gram nonstop. Eller hacka upp din favoritchokladkaka grovt och ha i. :D
Om ni undrar varför det är vanlig choklad på några så var det för att jag hittade den här i skafferiet... 
... så jag hällde lite uppepå några av kakorna. :)
 
 
LC

Herregud 😍 du bakar alltid SÅ fint! Kommer bollarna "smälta ut" av sig själva när de gräddas?

Svar: Men åh, tack snälla! 😍😙😙
Ja dom flyter ut av sig själva. 😊
Sanna Siljeström

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress