Sanna Siljeström

Om en semimisslyckad utlandsresa, en födelsedag och en borglömd mamma
Det var tur att jag slängde in ett extra inlägg tidigare i veckan, annars hade det blivit heeelt sjuuukt mycket att visa och berätta idag. xD För inte nog med att det blev en sporadisk utflykt till Tännäs bryggeri i tisdags, i torsdags så for vi iväg till Norge! Bara sådär.
Inget vi planerat, utan det bestämdes vid frukosten.
Så vi dubbelkollade online att allt var öppet och sen for vi iväg... Bara för att en timmes bilfärd senare befinna oss i Røros och märka att skärtorsdag är en röd dag även i Norge, och trots att det stod att allt skulle vara öppet så var det tvärstängt. SUCK.
Nåja, Rema 1000 och Kiwi, där vi brukar köpa blöjor, hade som tur var öppet. Så HELT bortkastad var inte turen.
129:- för en förpackning med 120 blöjor pampers baby dry strlk4. Det är nästan halva priset mot här i Sverige! Fantastiskt!
 
Slutet av veckan spenderades i firandets tecken. Som jag nämnde i förra inlägget så fyllde Johan år igår, så fredagen var städ och bakdag och sedan blev det tårtkalas både i lördags och igår. :)   
Dessutom var det ju mors dag i går, min allra första mors dag! :D Inte för att jag märkte något av det. :P Det blev nog lite bortglömt i och med att det krockade med Johans födelsedag...
Jag skulle ljuga om jag sa att jag inte kände mig lite bitter och till och med sårad. Jag menar, FARSdag blev minsann firat. En liten chokladbit eller en blomma hade väl inte varit för mycket begärt? =_=
 
Lunchpaus i Norge precis innan hemfärd.
Det enda som fastnade på bild i norge. xD Det regnade så kameran låg kvar i skötväskan hela tiden.
Både på väg till och från Røros var det massor av renar. Jag tycker dom är såååå söta! Irriterande ibland, men söta!  
Ett till fynd från Norge, mango. Dom sålde dom för en tia styck. Vilket kanske inte är superbilligt? Men betydligt billigare än här iallafall där det har legat runt en 30-lapp när jag har kollat. Alex ÄÄÄÄÄLSKAR mango! Vi brukar köpa fryst som vi tinar till frukost. :)
I fredags var det som sagt städ och bakdag, och eftersom Johan jobbade och jag var tvungen att baka tårta, så fick Alex stå för städningen. ;D
Som tack för hjälpen fick han vispad grädde med färska hallon efteråt. <3  
Några bilder på tårtan jag gjorde. :)
Eftersom många frågar; Ja, jag gör blommorna själv. :) Och såhär gör jag. Jag använder en form som först stansar ut och sedan en annan för att pressa ihop sockerpastan. :D Just den här är ny och köpt på panduro. Just den här typen av blommor tycker jag blir finast.
Här ser ni hur jag pressar ihop och den färdiga blomman.
För att dom ska se "verkligare" ut så låter jag dom torka i ett sånt här ställ som gör att dom behåller formen och inte blir platta. Kommer inte ihåg vart jag beställt det. Men det finns massa liknande att köpa.
Tårtan blev en femlagerstårta. Daimmousse, drottningsylt, jordgubbar och glasskräm på ljus tårtbotten. Spacklad med grädde och täckt med marsipan blandad med sockerpasta. Dekorationerna är bara sockerpasta.  
Bus och mys med Erik och Erik.
Sen kom Hillhage och då skulle det busas och mysas med honom också. ;D
Presenten Johan fick av min kusin Larsson och Sara. Sååå söta. xD Och Alex blev helt GALEN och bara skrek av lycka när han såg minionen. xD Så jag ska nog leta reda på typ gosedjur eller liknande i form av en sån tills han fyller år. :D För han tyckte den var helfestlig.  
Av mig fick Johan en T-shirt som han ville ha (som var beställningsvara och därmed fortfarande på väg) och det här kortspelet som jag hittade online som lät superkul och hade fått jättebra kritik. Vi spelade det massor av ggr igår och det var verkligen skitkul! Johan har redan kollat runt efter expansioner. xD
Vädret har btw varit AMAZING i dagarna. Såååå varmt och skönt!
Alex kusin Linnéa och hennes mamma och pappa kom förstås också förbi och hälsade på födelsedagsbarnet. :D
Gårdagen avslutades med grillning, eftersom Johan ville inviga två av sina nya presenter. Ett nytt förkläde han fick av sina föräldrar och en grilltång i form av en lightsaber han fick av sin syster och hennes sambo. xD
Gårdagens molniga men väldigt varma solnedgång. <3
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress