Sanna Siljeström

Well, that escalated quickly.
Igår fick jag nog och bestämde mig för att åtminstone ringa ner till HC för att rådfråga en sjuksköterska om min trötthet. Det kändes URLÖJLIGT att ringa och klaga på att man är trött, och det sa jag till henne också. Hon frågade om jag hade några andra symptom också, vilka jag hade och om jag mått såhär ända sedan jag fick barn, vilket jag utan att ha tänkt på det faktiskt hade och hux flux så blev jag tillsagd att gå direkt och ta blodprov och fick en läkartid imorgon, trots att dom hade fullbokat. :O
 
Jag sa att dom inte behövde trycka in mig, för jag var övertygad om att det handlade om D-vitamninbrist eller liknande, men hon sa att hon misstänkte (precis som någon annan också påpekade på facebook efter att ha läst mitt senaste inlägg) att det var sköldkörteln som var problemet och att hon ville utesluta det först.
Hoppla. Så väldigt fort gick det från eventuell vitaminbrist till en eventuell Hypotyreos.
 
 
Jag håller med om att jag har MÅNGA av symptomen som stämmer in på sjukdomen.
Jag är extremt trött, orkeslös, nedstämd, har koncentrationssvårigheter (jag har till och med haft svårt att köra bil sedan några veckor tillbaka), jag fryser typ hela tiden, jag är ovanligt torr i huden, jag har haft ont i leder och musklerämnesomsättningen har gått bananas och trots att jag bara äter 1200 kcal per dag går jag UPP i vikt och jag har haft ovanligt mycket problem med minnet och glömmer saker hela tiden.
Och läser man på 1177s sida om sjukdomen så låter det som ett praktexempel på just Hypotyreos.

 

Anledningen till att jag personligen är så säker på att det är vitaminbrist är för att när jag körde 5:2 och åt shakes 2 dagar i veckan, så var jag ALLTID mycket piggare dagen efter jag fastat. Och jag misstänker att det beror på att dylika shakes är fullproppade med extra vitaminer för att täcka dagsbehovet.
Dom andra symptomen kan man ju koppla till andra saker, minnessvårigheter, koncentrationssvårigheter och depression kan ju bero på att man är så jävla trött. Ledont, som för mig oftast varit i ryggen och knäna sedan Alex föddes, tror jag är en skada efter graviditeten+ att jag haft problem med lederna sen jag var typ 8.. osv. P piller har ju också biverkningar som stämmer in på flera av symptomen... Det känns inte som att dom har något samband helt enkelt..
 
 
Aja, oavsett vad det är så hoppas jag innerligt att dom hittar vad som är felet och att dom kan göra något åt saken. För att må såhär fungerar inte i  längden. :(
 
Tröttma personifierad. Trots över 9 timmars sömn kan jag knappt hålla ögonen öppna. :(
Fram tills dom hittar felet kör jag på självmedicinering. ;D Har beställt refill på koffeintabletter också.
 
 
Anonym

Det som är "bra" med hypotyreos är att det är väldigt lättbehandlat :) Ifall det visar sig vara kruxet gäller det ofta 1 tablett/dag.

Sen vore vitamin D-brist kanske en skönare diagnos.

Svar: Jasså? Skönt att någon säger så. 😊 För jag har bara hört tvärt om. Att det tar skitlång tid att ställa in rätt hormonmängd, och en del funkar det inte alls för osv. Men det är väl som med alla sjukdomar på nätet, det är sällan man får läsa något annat från privatpersoner än det som är mest negativt. 😅
Sanna Siljeström

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress