Om en guldtur, ett födelsedagskalas och en stukad fot

Vi vaknade upp till hyffsat väder, så vad som jag trodde skulle bli en riktig tråksöndag på soffan blev helt oväntat först en heldag på "fjället" och sen tårtkalas uppe i sätern!

Vandringen blev en favorit i repris; guldtur nummer 11 till Livsäterån. Kort och barnvänlig! Perfekt! Tänkte vi. ;D
Tills vi kom hem blöta, trötta och undertecknad med vad som verkar vara en stukad fot. :P

Haha, alltså, det låter värre än det var! Det var en riktigt mysig tur. Men det var DYNGSURT och lerigt ca 85% av vägen och jag hade heeelt fel skor.. Sen råkade vi ta lite längre extravägar några gånger innan vi hittade rätt. xD Och sen nästan precis i slutet av vandringen lyckades jag halka och trampa snett. Så pass att jag hörde ett högt knak. :O Men det kändes ingenting i foten förens vi kom hem fleeera timmar senare, lyckligtvis!

I skrivande stund däremot kan jag inte stödja alls på foten och det känns även ömt i smalbenet, så jag gissar på en stukning eller sträckning. :P
Aja, det är sånt som händer. ;D Hoppas det läker snabbt! Inväntar världens snällaste faster Ylva som ska komma med linda till foten. :)

Inte helt oväntat har jag en hel drös med ögonblick från dagen att bjuda på. Så without further ado, här kommer dagen i bilder:

Det är ca 2,5 km från start till själva livsäterån. 5 km t/r. Det blev 5,9 km för oss om tog lite omvägar. ;D
Skarvarna
Ungefär halvvägs stannade vi till så stackars pappa Johan fick vila ryggen lite. Även om det gick så var den här turen inte optimal att vandra med bebis på ryggen under nuvarande leriga förhållanden. Mycket upp ner, fram och tillbaka för att undvika dom största lerpölarna. Och då ska vi inte prata om alla potentiella halk/snubbelrisker... Jag är dessutom både för klen och för kort för att hjälpa till och avlasta Johan, så stackarn får ju bära Alex hela vägen... Vilket ifs kanske var tur efter tidigare nämnda fot-incident. FY att trampa snett med Alex på ryggen. :O
Fika med utsikt. <3
Efter en kort paus drog vi iväg igen.
Funäsdalen. <3
Såhär såg det ut på väldigt många ställen. Blött och lera. Spångarna gjorde knappt nytta. xD
Framme vid livsäterån! :D Ser kanske inte mycket ut först...
Men följer man den lite längre neröver...
.. så blir det desto finare! :D Med små vattenfall och badvänliga vatten. Som tydligen, enligt några vi mötte, var kallare än Norskt glaciärvatten. xD
Eftersom det tog längre tid än vi räknat med att ta oss fram så blev det bara en snabb fika, för att sedan packa ihop och börja vandra tillbaka mot bilen.
Vi stannade till på samma ställe på vägen tillbaka och tog en liten paus.
Ganska precis när vi packat ihop oss så fick vi reda på att det var födelsedagskalas för Alex farfar uppe i sätern. Så vi for bara hem och satte på oss torra skor och strumpor och for direkt dit. <3
Gos med farfar.
Kusin Linnéa var också på plats. <3
Alex fick testa farmors fina trollsvans som hon fått av Linnéa. <3
Gosmos! <3
Alexander upptäckte farmor och farfars fina damm....
Let´s just say att det det var ett mycket lyckligt men inte särskilt torrt barn som lämnade dammen sen. xD
Torkad, ombytt och utslagen bebis nyanländ hemma igen efter en massa timmar ute på vift. <3