Sanna Siljeström

Alex ettårstårta - Steg för steg
Det kan ju hända att det utlovades ett inlägg om Alex födelsedagstårtor.
Och bättre sent än aldrig. ;D I guess.
Jag tänker helt enkelt visa hur jag gjorde dom, steg för steg. Och länka till alla recepten jag använde mig av. :)
 
Jag bakade tårtbottnarna långt i förväg och frös in. Jag gjorde två bottnar per tårta, så totalt fyra. När jag skulle montera tårtan så skar jag dom i mitten, sen sprayade jag delarna med smaksatt sockerlag.
 
På första lagret hade jag en bärgelé. Eller "Bärkompott". Även denna hade jag gjort långt i förväg så det bara var att ta fram ur frysen när tårtan skulle monteras. :) 
Det var första gången jag testade att göra bärkompott. Och nästa gång ska jag nog lägga någon form av "klet" både över och under kompotten. För när man skar i tårtan gled den liksom isär eftersom bottnarna inte hade något att fästa i.    
  • Recept på bärkompott hittar ni här
    (Jag hade även i en fruktklämmis i bärkompotten, samt lite röd hushållsfärg för att det skulle se mer aptitligt ut. (Fruktklämmisen har, trots att det var jordgubbssmak, en ganska brun färg.) Jag ökade även mängden gelatin.)  
På andra och tredje lagret hade jag egentligen planerat att bara ha glasskräm- som är en supergod variant av vaniljkräm. Men dom sålde jordgubbar billigt utanför ICA så i sista minuten bestämde jag mig för att hacka massa jordgubbar och ha på också. :)
 
Så på båda återstående lagren hade jag jordgubbar och över det lite rosafärgad glasskräm.
Och här är tårtan färdigmonterad! Jag tyckte dock att kanterna var en aningens för ojämna, så....
 
Jag satte kanten på springformen jag använde när jag bakade bottnarna runt den monterade tårtan, sen ja jag en platt bricka på och så en tyngd uppepå. Sen så, tadaaaa! Efter en stund hade jag rakare kanter. (Och tyvärr en lite mindre hög tårta. ;D
 
Sen spacklade jag tårtorna med ett tuuuunt tunt lager smörkräm. Jag vet inte vad det heter på svenska, men på engelska heter det "Crumb coating", typ "smul-lager". Smörkräm stelnar när det blir kallt, så på det här viset kan jag först spackla tunt så smulorna fastnar. Och då blir det lättare sen att stryka på ett lite tjockare lager och få det se snyggt ut. :)

Jag använde mig av en vit chokladsmörkräm som innehåller Philadelphiaost, och det är oftast det jag brukar använda när jag spacklar tårtor. 
Efter ytterligare ett lager smörkräm som fått stelna i kylen så gjorde jag en vit chokladganaché som jag färgade turkos. Sedan hällde jag det över tårtan.

Planen var att det skulle vara ljusblått, meeeeeen vit choklad är ju egentligen inte vit. Så gissa vad som hände när jag färgade den med blå färg... Ja, den blev förstås GRÖN. Så det var bara att fortsätta hälla på färg tills den fick en bättre nyans, och det blev så här. Tänk på det om ni också ska färga choklad. ;D  
Dom små figurerna jag gjorde. :) Även dom gjorde jag i förväg. Allt är gjort i sockerpasta.
 
När chokladen stelnad så satte jag på figurerna och bokstäverna. Och tadaaaa~ Klart!
 
<3  
 
Joanna-Livet med psykisk ohälsa

så fina

Svar: Tack snälla! <3
Sanna Siljeström

NORRSKEN EMMA

va söt tårta!!!!

Svar: Tack snälla du! <3
Sanna Siljeström

Julia

Så fin! Älskar det turkosa :)

Svar: Tack! Ja, jag med. Trots att det var ett misstag. xD Inget ont som inte för något gott med sig heter det va? ;D <3
Sanna Siljeström

Carolina Hell

Va pyssligt ! Super fina :)

Svar: Tack så mycket! <3
Sanna Siljeström

jescworld.blogg.se

Vilken fin tårta!

Svar: Tack snälla! :D <3
Sanna Siljeström

anne von porat Veckomagasinet

Gud så gott allt såg ut

Svar: Tack snälla! Ja dom hade en strykande åtgång, så det måste ha varit ett gott betyg! ;D
Sanna Siljeström

EVELINA

Vilka fina tårtor, och roligt att se hur du gjorde dem! :D

Svar: Tack så mycket! :D
Sanna Siljeström

Netti Starby

Så himla fin tårta och den ser verkligen god ut! :-D

Svar: Tack snälla du! <3 Ja den blev riktigt god! :)
Sanna Siljeström

Caroline

Jättefina tårtor. :)

Svar: Tack så mycket! :D <3
Sanna Siljeström

Hanna

Så god den ser ut!

Svar: Tack snälla! <3 :)
Sanna Siljeström

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress