Sanna Siljeström

Nya ytligheter, skönhetstips och ett misslyckat första försök till color correcting
Prepare thyself för en biljard selfies och 100% ytlighetssnack. ;D
Så är du en av dom som tycker selfies är det mest irriterande som finns i universum och är noll intresserad av skönhet och skönhetsprodukter så kan du lika gärna stänga ner den här sidan typ nu.
 
För er som är intresserade; Jag fick hem två nya paket med ytligheter för... två veckor sedan nu tror jag. Yeaaah, planen var att visa upp dom redan förra veckan, eftersom jag vet att jag fortfarande har en hel del läsare som finner dessa inköp intressantare än Alexander, men det glömdes bort. På gott och ont! För nu kunde jag lägga till lite åsikter om produkterna och även lite bilder när jag använder dom! :)
 
Första paketet som kom var från The Body Shop. Jag har haft problem med ojämnheter i ansiktet typ ända sedan Alex föddes, så jag bestämde mig för att köra på en gammal beprövad favorit; Tea Tree. FANTASTISK produkt som räddade mina tonår. Jag klickade även hem en mask jag fick prov på för hundra år sedan i en glossybox som jag föll pladask för.
 
Tea tree oil är en för mig gammal beprövad favorit som man använder som en punktbehandlare. Sen köpte jag även en nattkräm som många gett högt betyg på deras hemsida.

På tal om hemsida, här är deras text om Tea Tree:
"Får du lätt finnar, pormaskar och fet hud? Tea Tree är naturens alternativ till starka ingredienser. Med Community Trade-odlad Tea Tree-olja som är kliniskt bevisad att den ger bättre hy efter en veckas använding. Utbudet innehåller också Tamanuolja som är känd för att generera ny vävnad och förbättra läkningsprocessen för huden. Så säg adjö till glansen och hej till en renare hy!"  (källa)
 
Jag tycker nog att det blivit en aningens bättre. :) MEN min rosacea gick bananas någon dag efter jag fick produkterna, så jag kunde inte använda dom så pass flitigt som jag önskat.
 
Ansiktsmasken, som ska hjälpa mot orenheter, dra ihop porerna och ge lyster. Tyvärr anledningen till att min rosacea blev galen. :P Inte maskens fel dock. 100% mitt fel. Dels hade jag den på waaaaaay för länge. (Det finns tidsbegränsningar på masker av en anledning) Och sen när man tvättar av den blir det som en skrubb. Peeling + rosacea= inte bra. Vanligtvis brukar det funka så länge jag inte skrubbar för ofta, men kombinationen peeling + att jag hade masken för länge gjorde rosacean inflammerad. :(

Annars är masken fantastisk! Jag testade den igen ca en vecka senare och då funkade den superbra! :D Den gången dushcade jag av den och skrubbade bara pyttelite och väldigt försiktigt.
 
Paket nr 2 var ifrån Kicks. ;D Jag behövde nya rakhyvlar.. Resten for med av bara farten. ;D Maskaran och ögonbrynspenna var nära att ta slut. Sminkborsten, nagellacket, den gröna concealern och konturpenannan var villa-ha produkter som jag inte kunde låta bli när jag ändå var där och handlade. xD
 
Nagellacket är i färgen "samoan sand" från O.P.I. Ny favorit i nagellackssamlingen. <3
 
När rosacean ändå skulle fucka ur tänkte jag att det var ett ypperligt tillfälle att använda mina nya gröna concealer och testa "color correcting" för första gången. På dom här två bilderna är jag helt osminkad. Och jag vet inte om det syns så himla bra på bild men längst hela ena sidan på ansiktet är jag röd av rosacean. Även på näsan.  
 
Jag hade velat testa en lite dyrare produkt egentligen, men av ekonomiska skäl valde jag en billig variant från NYX. För er som inte känner till fenomenet "Color correcting" så är det helt enkelt så att man använder olika färger för att minska andra färger. Tex, som i mitt fall, Grönt som neutraliserar rött.
 
Keep in mind att det här var första gången jag testade. Såhär kan man göra. MEN mitt tips är att bara ta liiiiite produkt och dutta på lite i taget. När man tar så här mycket har jag märkt att med just den här concealern från NYX blir det lätt blir så pass grönt att det syns igenom foundationen sen. Och det ska det inte göra.
 
(PS: jag satte förstås på solskyddsfaktor och primer innan jag började med sminket
 
Efter jag färgkorrigerat så använder jag min vanliga foundation. Idag bjuder jag på ett hett tips till alla med lite fetare hud. Blanda i löspuder i foundationen! Japp. Ni läste rätt. Puder. I. Foundationen.
Det låter tokigt, men det funkar svinbra! Jag blandar oftast i ett transparent löspuder. Men man kan blanda i färgat puder också. Tex mineralsmink.   
 
Efter foundationen gick jag in med min nya konturpenna. SVINBRA. Love it
 
Och sen går jag in med lite concealer.
 
Sen sätter jag ett lager transparent puder över allt för att "Låsa det på plats". På högra bilden har jag slängt på resten, bryn, highlighter, rouge och lite maskara.  Och så ~tadaaa~ klart! Mer smink än så använder jag sällan på sommaren. :)
 
Och ja. Mitt hår är ett skämt just nu. Jag kan inte bestämma mig för vilken färg jag ska ha i eftersom dom slutat med BÄGGE mina go-to färger... Vilket resulterat i världens längsta utväxt. xD Och så är det i en såndär härlig urtvättad nyans.   
 
Och så avslutningsvis en före/efterbild på rödheten. Jag är helt klart såld på det här med färgkorrigering. Hett tips till er som också lider av rödhet i ansiktet! Funkar förstås även på röda blemmor och finnar! :D
 
Rebecca

Hej! Har du några bra tips för behandling av rosacea, och annat bra att tänka på? :)

Svar: Hej Rebecca! Det är ju så himla olikt beroende på vad man har för slags rosacea och vilka "Triggers" man har. Alla reagerar på olika saker som jag förstått. En del kan inte äta vissa saker tex. Mina utslag blir mycket värre när det går från varmt till kallt ute, om jag är i solen, om jag använder för stark ansiktsrengöring, om jag peelar ansiktet, om jag använder vissa schampon eller ansiktskrämer som doftar för mycket. Har köpt massa dyra krämer men tycker inget hjälper nämnvärt. Det som funkar bäst för mig har varit att undvika sånt som jag märker det blir värre av. :)
Det kan hända att det kanske finns receptbelagd medicin att få, men jag har faktiskt inte orkat söka hjälp eftersom det ändå inte stört mig så mycket.
Kram!
Sanna Siljeström

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress