Sanna Siljeström

En uppdate om tumsugningen och en bildbomb från veckan som gått
Först och främst; ett stort tack för alla tips och råd angående tumsugningen! Jag fick massor av kommentarer på fejjan, och till och med råd av folk som stoppade mig på byn! Fantastiskt!
 
Dom flesta verkar vara överens och tycka att man ska låta honom ta tummen. Och det verkar dessutom som att övervägande antal av er som kommenterat som har haft barn som, eller själva, sugit på tummen inte alls fått något problem med varken tänder eller bettet. En berättade till och med att hennes dotter fått gommen helt upptryckt av tumsugningen, men att den gått tillbaka helt av sig själv utan tandställning. Ergo verkar min lillasyster ha varit ett worst case scenario med alla problem hon fick med sina tänder, med jobbiga tandläkarbesök och tandställningar som följd.
 
Och hur har vi valt att fortsätta?
 
 
Vi låter honom ta tummen. :) Tummen har han alltid med sig, han kan sätta i den själv på natten när han vaknar och enligt forskning så har tumsugare färre allergier. Tummen upp på den! ;D  
Sen får vi ta striden med avvänjningen sen. För det verkar vara det som är värst med att ha ett barn som är tumsugare. :P
 
 
.
Vi inväntar en period med skrik och panik och ett nytt stort utvecklingssteg, but so far verkar det vara lugnt och veckan har gått lika snabbt som vanligt. :)
 
Vi har varit på BVC för vägning och mätning, ätit flötgröt hos Alex farmor och farfar, träffat Alex kusin, haft främmande av tant Ylva och co, gått massa promenader och bara haft det allmänt mysigt! <3
Och däremellan har kameran förstås fått jobba sig varm som vanligt. ;D Så, per usual, här kommer ett veckan i (bebis)bilder;
 
Det blir kallare och kallare ute, och den här veckan fick vi leta fram ett par vantar till Alex. Det var tydligen en HEMSK upplevelse att ha dom på händerna. xD Han låg helt stilla och bara stirrade på oss. Heela vägen till Ica och tillbaka. xD
"hej hej!"
En ganska normal matstund med Alex. xD Först är han glad och vill gärna hjälpa till, sen håller han nästan på att somna. Och sen vaknar han helt hysterisk av det traumatiserande sörplandet som uppstår när flaskan plötsligt tar slut. xD
På tal om nappflaskor, det här är dom enda nappflaskorna vi använder här hemma! Dom är fantastiska! Superenkla att diska, går att sterilisera i micron och dom har stora hål så det är lätt att hälla i pulvret. Alex har använt dom sedan han föddes och till och med hans barnmorska tycker att dom är superbra! :) Sen att det är antikolikflaskor som dessutom går att skruva direkt på min bröstpump är ju bara grädde på moset! ;D  
Alex har hittat snuttefilten han fick av sin mormor och morfar när dom var här och hälsade på. <3 Den är jättemysig och han ligger och gnussar ansiktet emot den och gosar med den när han blir trött. SÅ gulligt!
Gladfisen! <3
Siffrorna från veckans BVC-besök. Han växer så det knakar! Jag trodde inte han hade växt något alls på längden eftersom hans kläder sitter lite samma-lika sedan några veckor tillbaka. (med undantag för blöjorna som vi har fått gått upp en storlek med) Men tji fick jag. ;D
Vikten såg bra ut, men han hade sjunkit en aningens på hans kurva, vilket beror på att jag har dragit ner lite på flaskmatningen och gett han lite mer bröstmjölk istället. :) Inget att oroa sig över alltså.
 
Nästa BVC besök blir nog mindre roligt, för då ska han få två sprutor. En i varje lår. :( Lilla älsklingen! <3
I veckan drog jag fram instruktionsboken till babyskyddet för att läsa när man behövde ändra bältesinställningarna. På en sida kunde man läsa lite om bärhandtagets olika lägen.. Och på bilden där den var längst bak stod de typ "För att skyddet ska stå stadigt på golvet och när skyddet fästs på barnvagnsbasen."
 
Vi ärvde babyskyddet av svägerskan och vi trodde att det skulle passa att fästa i vår vagn eftersom det var samma skydd som man kunde köpa till vagnen. Men efter flera försök där vi inte lyckades få dit den så trodde vi att babyskyddet var fel årsmodell och gav upp.
 
Anyway, jag bestämde mig för att testa igen genom att fälla bak handtaget... Meeeen det tog bara stopp.
Så jag började googla och hittade en tråd på familjeliv där en mamma svor över att hon missat att det gick att fästa skyddet för att hon inte vågade "ta i" ordentligt när hon försökte fästa det.
Så jag testade igen och verkligen tryckte allt jag hade.
Och vips! Så gick spärren i. T_T Det tog alltså TRE månader att lyckas lista ut hur man fäster babyskyddet i vagnbasen...
Nakenfis!  
I fredags lekte jag lite med sminket. Det är verkligen terapi för mig att bara sitta och leka. <3 Jag testade att göra en sk "halo smokey eye" och blev helt såld på tekniken! :D
(Klicka HÄR för en videotutorial av Jaclyn Hill med ett exempel på hur man kan göra en sk halo-sotning.)
En liten lortgris som fick lov att ta ett snabbdopp innan vi for till farmor och farfar på flötgröt. <3
Mys! <3
Lekte med sminket igen i lördags när Johan var hemma och kunde passa Alex så jag kunde sitta i lugn och ro! Samma färger och samma "Halo" teknik som i fredags, men med en tjockare (tyvärr misslyckad T_T) eyeliner och några random prickar på undersidan av ögat i samma färg som jag använde på ögonlocket.
Klappa fint? xD Giffel njuter betydligt mer än vad det ser ut som på fotot...
Invigning av en overall storlek större då han vuxit ur den gamla. Den var tydligen superskön, trots att han har typ "vantar" xD
 
And that´s all för idag!
 
Laters!
 
 
 
Angelica

mkt fina bilder! Jo vi har "problem" med att vår lilla kille hellre tar tummen elr hela handen istället för nappen men åh andra sidan så suger de ju inte på tumme när de är 18 hehe..
jag använder samma nappflaskor till min kille o de är verkligen toppen som du säger! (:

Svar: Tack så mycket! 💞
Sanna Siljeström

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress