Sanna Siljeström

MUOTD: Gravidfoto v 34+4
Igår plockade jag som sagt fram kameran och sminksamlingen för att leka lite. :) Gjorde en väldigt enkel svartbrun smoky eye. Jag tog och listade produkterna jag använde längst ner som vanligt, även fast jag egentligen inte var ute efter att visa upp själva sminkningen. ;D
 
Jag blev ganska nöjd med fotona. Det var kul att testa ta lite "mörkare bilder". Tyvärr var jag för feg (lat) för att använda manuella inställningar, men jag testade att fota och redigera i RAW för första gången, och jisses vilken skillnad det blev på kvalisorten! Och jag kunde redigera alla bilder görsnabbt! 
Tyvärr hade kameran lite småsvårt att hitta fokus... Alla bra objektiv jag har till kameran är anpassade för porträttfoto och inte helkropp eller halvkroppsfoto. :/ Så jag fick plocka fram ett äldre, lite sämre objektiv. :P 40 eller 50mm hade säkert gått om jag hade haft mer tålamod, ett större rum och framförallt en större viewfinder. ;) Men nu hade jag inget av dom till hands så det här fick duga.
 
Och på tal om redigering, jag var vääääldigt nära att gå all in redigeringsläge och gå lös med liquify för att redigera bort utputande lår, fläskfingrar, dubbelhakan och dom mindre smickrande troslinjerna. Men i sista sekunden bestämde jag mig att låta bli. Jag är gravid, jag är till brädden FYLLD med vätska. (seriöst, det nästan skvalpar när jag går) Och jag vill inte att andra gravida kvinnor (jag vet att ni är åtminstone ett par stycken som är här inne och snokar väldigt ofta;) ) ska komma in här och jämföra sig med redigerade bilder.
 
Däremot tog jag mig friheten att redigera bort ett par massiva finnar och sår i ansiktet.
Bortsett från redigeringen vill jag vara ärlig och påpeka att jag sminkat fram ett snyggare dekolletage (både bröst och nyckelben är både skuggade och highlightade) OCH jag tog faktiskt lite foundation på magen för att den inte skulle se allt för ådrig och sprängfärdig ut.
 
Smoke and mirrors people!
 

FOTO: Smink, modell, foto, redigering - jag | Nikon D5200 | AF-S nikkor 18-55mm 1:3.5-5.6G | Photoshop CS6
 
 
Face;
IsaDora Wake Up Make Up Foundation #02 Sand
Max Factor All Day Flawless Foundation #Light Ivory 40
Urban Decay Naked Skin Weightless Complete Coverage Concealer #Fair Neutral
Maybelline FITme Concealer #10
MAC prep+prime Finishing Powder
Laura Mercier Secret Brightening Powder
 
TheBalm Bahama Mama bronzer
MAC mineralize skinfinish #Soft and gentle
Mary lou manizer
Glazel Visage rouge #15
 
Eyes;
Anastasia Tamanna Palette
Make Up Store Cake Eyeliner #Black
IsaDora Inliner Kajal #51 Indian Black
Emite Makeup Artist Lashes Mascara
Ardell Accent Lashes #305
 
Lips;
MAC lipliner #Stripdown
Clarins Rouge Prodige Lipstick #122 Nude
Urban Decay Lipgloss #Walk of Shame
 
Jennie

Ja det är stor skillnad att fota i raw, går inte att jämföra med jpg. Jag fotar alltid i raw för jag-bilder känns knappt värt att lägga tid på om man vill göra nån större redigering så då är det lika bra att alltid ha raw så alla bilder är öppna för vad man nu än vill göra, stort som litet.

Hade du nån backdrop eller har du redigerat hela bakgrunden svart? 😊

Svar: Ok, jag hade ingen aning om att det blir SÅ stor skillnad. Den här gången fotade jag så den tog både JPG och RAW så då kunde man verkligen se det svart på vitt. Så nu kommer jag alltid fota i RAW om jag gör något större fotoprojekt. :) Däremot skulle det ta waaaay för mycket plats att fota ALLT i raw för min del. x) Jag sparar ju 90% av alla bilder jag tar. Och RAW bilderna blir ju gigantiska! O_O Vardagsbilderna jag lägger upp på bloggen brukar jag knappt redigera längre.
Haha, jag hängde upp vårt svarta gamla överkast på garderoberna i sovrummet. ;D Funkar skitbra! Brukar alltid göra så, ta typ en filt, ett underlakan eller liknande om jag vill ha någon annan färg än vitt. Tycker det ser så fake ut när man fotoshoppar en bakgrund om man inte använder sig av typ en greenscreen.
Sanna Siljeström

Jennie

Nä med kompaktkameran och mobilen orkar jag inte redigera så mycket, men systemkameran kör jag alltid med RAW på.

Nä det är skitsvårt att "fejka" bakgrunden, därför jag undrade. :)

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress