Sanna Siljeström

En uppdatering om Giffel och en F.A.Q om graviditeten
I know, I know. Det blir mycket tjat om Ojsan. Förlåt!
Men jag har ju varit tvungen att vara helt tyst om den ända sedan slutet av Oktober, så nu måste jag få spy ur mig allt! Sen kaaanske det lugnar ner sig och börjar handla om allt annat igen också. ;D
 
För det blir ju lite så med hjärnan när man är gravid. Det är ju lixom bara det man tänker på. Heeela tiden. Jag skulle nog vilja säga att 85% av det som rör sig i huvudet just nu är Ojsan. xD Vilket i och försig är en förbättring från dom 98% det rörde sig om den första tiden.
 
Just nu har förstås mycket tankeverksamhet även handlat om stackars Giffel också. <3 Och jag har fått massa sms och efterfrågningar om hur han mår, och det såg faktiskt ganska illa ut där ett tag. :( Efter det senaste inlägget fick vi åka in akut en sen kväll då det blev stopp igen och dom fick sy dit en kateter. Sen blev det återbesök med fler läkemedel, fler koller och mer kliande i huvudet.
Men sedan igår mår han faktiskt bättre! *peppar peppar* Han äter igen, dricker som vanligt, hoppar upp och ner för klätterträdet och han kissar som han ska! <3 Det är fortfarande väldigt mycket blod i urinen, så infektionen är inte över. Men det verkar vara på god väg!
Så nu håller vi alla tummar och tår att mattes lilla pälskling fortsätter må så här bra även i fortsättningen! <3
 
Giffel häromdagen när han fortfarande var ganska hängig. :(
Alla mediciner och specialfodret han får just nu. Det krävs två fullvuxna människor att hålla honom stilla när vi ska ge alla mediciner morgon och kväll. xD Till och med veterinären regerade på hur stark han är!
 
 
.
Och så tillbaka till Ojsan. ;D
Jag har fått en hel drös av frågor av folk så jag tänkte jag svarar på dom även här i bloggen eftersom fler säkert är nyfikna! :)
 

FAQ: Graviditeten

 
 
 
KÖN & NAMN
 
F: Vet ni vad det blir för kön?
S: Nej, vi har inte varit på något ultraljud än så vi har ingen aning. Vi vet inte vad, vem eller hur många som bor därinne. OM det ens bor någon därinne. O_O Man vet ju aldrig.
 
F: Om det går, kommer ni att ta reda på könet?
S: Ja. Det kommer vi. Jag var osäker först eftersom jag inte riktigt litar på att dom har rätt alla gånger, men Johan vill så väldigt gärna att vi kollar. Men jag kommer nog inte att tro det förens Ojsan är ute.
 
F: Vad vill ni helst ha, pojke eller flicka?
S: Johan säger att han inte bryr sig alls utan blir lika glad oavsett. Personligen hoppas jag på en flicka. 
 
F: Vad tror du det är för kön?
S: Jag är bergssäker på att det är en pojke. xD
 
F: Har ni funderat på några namn?
S: Johan har sagt att han inte vill tänka på det öht innan rutinultraljudet. Jag har en lista jag uppdaterar lite titt som tätt med både pojk och flicknamn. Jag hade ju paxat "Emma Linnea Margareta" ända sedan Billy låg i min lillasysters mage, men nu när Ojsan väl finns är jag helt plötsligt inte alls lika säker på vilka namn jag gillar längre. xD
 
 
 
BARNMORSKA & FÖRLOSSNING
 
F: Har ni barnmorska / förlossning i Funäsdalen?
S: Ja på barnmorska, nej på förlossning. Vi har inte heller någon form av ultraljudsutrustning, så både förlossning och RUL (Rutinultralljudet) kommer att ske i Östersund. Som ligger ca 21 mil härifrån. Så det gäller att ha knipmusklerna redo och vältränade när det är dags. ;D xD
 
 
 
KOST & VIKT
 
F: Har du haft några cravings än? Isåfall vad?
S: Haha, ja. Festis i alla smaker och kebabtallrik. Precis i början hade jag dille på Daim. Och ett tag åt jag massa avokado och drack litervis med mjölk. Mandariner och apelsiner har det också blivit en hel del av. ;D
 
F: Hur känns det att sluta räkna kalorier?
S: Jag hat inte slutat räkna kalorier. Jag kör på exakt som innan, fast istället för att räkna ut och äta ett kaloriunderskott, räknar jag ut hur mycket mitt basala energibehov är, plussar på dom kalorier Ojsan behöver och ser till att äta så jag fått i mig rätt mängd med kalorier under dagen.
Sen så har jag cheatday på lördagar, precis som innan när jag inte räknar alls.
 
F: Äter du "nyttigare"  nu än innan?
S: Jag äter som jag alltid gjort, men försöker att lägga till mer frukt och grönt i kosten. Och jag har slutat dricka energidrycker och försöker undvika lightdrycker. Jag vet att det är väldigt kontroversiellt just det här med lightdrycker. En del dricker det genom hela graviditeten utan problem, andra tycker folk som gör det är dumma i huvudet. Personligen väljer jag att undvika det så gott det går "just in case". Just nu säger dom att det är ofarligt, vem vet vad dom kommer fram till om några år! Jag menar, det var inte allt för länge sedan det var okej att röka genom hela graviditeten. Däremot har jag ett par sucketter i mitt te varje morgon, för jag vaknar inte utan te och te är odrickbart utan sucketter. xD Och jag har druckit några burkar Cola Zero..
 
F: Mår du dåligt över att behöva gå upp i vikt? Med tanke på att du gått ner så mycket?
S: Jag skulle ljuga om jag sa nej. Klart det känns jobbigt. Jag har kämpat nått så fruktansvärt med att hålla vikten nere. Men å andra sidan vet jag att det är för Ojsans skull, så det är blandade känslor. Med det fortsatta kaloriräknandet hoppas jag slippa gå upp mer än nödvändigt i vikt. Och so far känner jag mig faktiskt riktigt fin som gravid <3 Jag trivs med magen. :3
 
 
 
YTLIGT
 
F: Jag vet att ni bor i en trea, och att ni har ett extra rum till bebisen. Men visst är det där du har allt smink? Vart ska du göra av allt sånt? Tänker du sluta med smink?
S: Jag vill absolut inte sluta med smink och ytligheter bara för att jag blir mamma. Jag har märkt att folk nästan antar att jag kommer göra det, och det gör mig sjukt irriterad. "Dina prioriteringar kommer skifta", "Du kommer inte bry dig om utseendet efteråt", "Såntdär tjaffs kommer inte kännas lika viktigt", "Föräldrar har inte tid att sminka sig".
So be it om ni har rätt. Men jag tycker det är sorgligt om man slutar ta hand om sig själv bara för att man blir förälder. Och man kan sminka sig på 10 minuter om man vill! Sover inte bebisar? Måste bebisarna sitta fastklistrade mot mammans kropp dygnet runt 24/7? Är det verkligen så jävla olagligt att lägga bebisen, om den tillåter, på en filt eller under babygymmet medans man lite snabbt fixar till sig?  Kan inte pappan ta ungen en timme så jag får egentid?Får jag inte duscha heller? Morr, suck och stön.
 
Angående frågan vart jag ska ställa allt smink, hårprylar och sminkbordet... Heh.. Det får vi ta tag i när Ojsan flyttar ut från vårt sovrum in i sitt eget. Just nu försöker jag inte tänka på det. xD
 
 
 
 PERSONLIGT
 
F: Du säger att Ojsan var en "ojsan" för att det inte var planerat och kom som en överraskning. Du slutade ju med p-piller för ett tag sedan, så var det verkligen så oplanerat?
S: Ja, det var verkligen så oplanerat. Jag slutade med P-piller eftersom jag mådde dåligt av dom. Ett beslut jag är sååå tacksam över att jag tog. Jag kollade faktiskt runt på nya preventivmetoder och hade strax innan jag åkte ner till Strängnäs blivit tipsad om ett nytt slags p-piller med mycket mindre hormoner. Planen var att besöka en barnmorska när jag kom tillbaka från Strängnäs och diskutera olika alternativ. Fram tills dess skyddade vi oss på annat, uppenbarligen inte tillräckligt säkert,  sätt.
Jag har yngre läsare som läser, och för er skull vill jag tillägga; KONDOM SKA VARA PÅ UNDER HELA SAMLAGET, inte bara under sista delen. Jag visste inte det, så chansen finns ju att fler inte vet.
Vi slarvade en gång, och här sitter jag och är gravid i 5e månaden. EN GÅNG. Det räckte. TMI må hända.. Men det kanske får nån att tänka till en extra gång ;)
 
 
 
FLYTT & STRÄNGNÄSBESÖK
 
F: Tänker ni flytta ner till Strängnäs nu?
S: Nej. Vi blir kvar här. Det har aldrig varit på frågan att vi skulle flytta tillbaka bara för att jag blev gravid. Nä, ni som promt vill att jag flyttar kan minsann släpa era arslen upp hit och hälsa på lite oftare istället. ;)
 
F: När kommer du ner till Strängnäs nästa gång?
S: Jag hade ju planerat att åka ner i början på maj innan jag visste om Ojsan. Nu känner jag att vi får se hur jag mår då. Men jag och Johan har pratat om att eventuellt åka ner nån månad efter att Ojsan föds för att hälsa på. Men det är förstås lätt att säga, hur pass enkelt det faktiskt är att köra 60 mil med en nyfödd som ska matas varannan timme av den enda i familjen med körkort är ju dock en ganska väsentlig fråga som ligger och gnager i bakhuvudet.
 
 
 
BLOGGEN
 
F: Kan inte du skriva mer om första trimestern/när du berättade/barnmorksebesöken/hur ni fick reda på graviditeten? etc etc..
S: Jag har faktiskt fört dagbok och tagit en del bilder från dess vi plussade. Jag tänkte lägga in dom så fort jag har tid här på bloggen. :)
 
Magen i morse. (v.17+1) Gaanska så tjock redan. ;D Hur ska det här sluta?!  
Jeansen går nu officiellt inte längre att knäppa. Kanske dags att inse att det är dags att skaffa mammabyxor...
 
Elin

Jättebra inlägg! :)

Svar: Tack så mycket! <3
Sanna Siljeström

Jennie

Ganska så tjock ;) Du är ju ändå snart halvvägs i graviditeten så det är klart du har mage. :) Som jag skrev på IG så ser din mage ut att vara ungeför som min i den veckan. En Linnéa där med minsan, det visste jag inte. :)

Jag sminkar mig nästan varje dag, mer eller mindre. Just för att jag känner mig mycket piggare då om jag får den lilla ytlighetsstunden för mig själv. Och DET behövs efter alla dessa nätter ;) Vissa dagar får jag ta det i etapper, vissa dagar ska Linnéa sitta fast PÅ mig 24/7 så då blir det inte så mycket utan bara rufs och myskläder hela dagen. Så klart man inte måste sluta med smink och att få känna sig fin bara för att man får barn, riktigt skitsnack.

Tänk på att om ni ska till Strängnäs, att ett litet spädbarn/bebis ska helst upp ur babyskyddet och sträcka på sig en gång i halvtimmen-timmen.

Och faktiskt, jag gick upp 18 kilo, det mesta på slutet, men man bryr sig faktiskt inte alls lika mycket som man skulle gjort i vanliga fall efter att underverket kommit. Det finns så mycket annat att fokusera på och glädjas åt och jag har ett mcyket mer avslappnat tönk om min kropp numera och mig själv överlag, jag gillar den mycket bättre otroligt nog även fast jag inte ansträngt mig så mycket för att bi av med de sista kilona. Så det är jäkligt skönt. :)

Svar: Haha, ja jag är ju det. xD Helt sjukt att det snart gått halva tiden. Känns som att jag varit gravid i två veckor!
Tack! Då är det inte bara jag som tänker så. Fattar inte den negativa attityden hos folk när man säger att man minsann visst kommer att fortsätta med smink och ytligheter trots att man får knodd! Och det fick jag kommentarer om både här och där så FORT folk visste att jag var gravid. Och av nära släkt och vänner också. En del som inte ens har fått barn!
Något säger mig att mammor som tar hand om sig själva och är mån om sitt yttre är något som kan sticka väldigt många andra mammor i ögonen.... T_T

Oj ska dom upp så ofta! Lillasyster sa att dom behövde en paus från babyskyddet ca var 4e timme! Ska man stanna en gång i timmen under en 60mila resa så kommer det ju ta två dygn att komma fram! D: Bröööl.

Ja, jag har nog redan börjat känna lite så. ^^ Det var mest jobbigt i början när man mest såg tjock ut istället för gravid. :) Men nu börjar jag tycka det är mysigt. <3
Sanna Siljeström

Jennie

Jo det är väl det som är det största problemet, att man föredrar att inte se ut som nåt från en gammal jordkällare helt plötsligt när man blivit mamma. ;) Det är väl såna som inte bryr sig ett skit om hur dom ser ut som kommer med såna kommentarer och kanske är avundsjuka på andra som fixar sig och ser "fräscha" ut trots sömnlösa nätter och då tror att deras kommentarer ska få såna som oss att inte sminka oss, för det ska man ju inte lägga tid på. ;)

Ja jag tyckte jag läste det iaf efter vi kommit hem med Linnéa, och tänkte OJ!, vi tog upp Linnéa en gång bara på väg hem från BB, då vi var in hos Emils farmor i Brunflo.

Johan får ta och ta tag i körkortet nu så ni kan hjälpas åt. :) Vårat babyskydd får ni ta om ni vill, det funkar ju till november 2017 har jag för mig. Vi kollade nyss datumet på den.

Svar: Hmm, var tvungen att plugga lite, och det verkar vara ett ganska hett ämne hur länge dom får sitta. Alla säger olika. En del säger 1 timme, en del säger 2 timmar medans andra säger att dom själva säger till när det är dags att sträcka på ryggen. Hittade en bra infosida där det stod att den rekommenderade tiden var två timmar. Men att det inte finns några faktiska bevis att längre färder skulle orsaka någon skada. Däremot så skulle man väll helst ta 30 min paus var 4e timme oavsett om barnet själv sa till eller inte. När man läser forumtrådar tycker folk lite 50/50, och dom som inte tycker samma misshandlar varandra verbalt. xD Fantastiskt vad en fråga om en bilbarnstol kan åstadkomma!
Joooo, tack. Det har jag också påpekat sjuhundrafemtioelva gånger. Men näääää. "han har inte råd"
Åh gud va snällt! :D Tack så jättemycket! Är det med bas också? Haha, känns som att vi kommer och länsar ert baby-pryl-och-kläd-förråd... xD
Vi tänkte köpa ett Brio Smile paket med babyskydd, bas till skyddet, vagn med en sitt och en liggdel. Tyckte det var smart att man kunde sätta på babyskyddet på vagnen. Men å andra sidan så kan man ju spara in lite om man bara köper bara vagnen med sitt och liggdel. :) När man bor häruppe lär man ju inte koppla skyddet allt för ofta på vagnen ändå. Då kan man lika gärna lägga den direkt i liggdelen, eller stoppa hela skyddet i en kundvagn om bebisen somnar när man ska handla. ;D
Sanna Siljeström

Jennie

Emils mormor*

Jennie

Jaha där ser man. :)

Ja det är med bas, så jäkla smidigt. :) Kundvagnarna här är alldeles för smala så det går inte att få ner babyskyddet i dem tyvärr. :/ Konsum har EN vagn med babyskydd på, Ica har ingen. I början bar vi Linnéa i skyddet inne på affären, tills hon blev för tung, då använde vi selen, nu sist satt hon i kundvagnen. :) Vill du testa bärsjalen förresten? Annars hade jag tänkt sälja den då Linnéa aldrig gillade den. Sen har vi ju en BabyBjörnsele ni kan få testa också. :)

Kolla först om ni hittar en begagnad vagn, nytt kostar ju en förmögenhet! De flesta vagnar är ju i bra skick och kostar en bråkdel. :) Vi hittade ju allt så billigt till Linnéa tack och lov, annars så tycker jg också att det varit smidigt med en vagn när man kan sätta fast babyskyddet på. Men det hade ändå bara blivit använt nån gång då man ska på affären. Och jag tycker de ser lite för små och ostadiga ut de där vagnarna med tanke på vägar osv här uppe. :P Våran vagn går ju att omvandla till en sittvagn sen, så den kommer vi kunna ha i många år till. :)

Svar: Gud så bra! :D Men jasså, jag trodde det var samma kundvagnar vi har i Strängnäs, dom känns lika stora. Och där fick vi i Billys babyskydd. :P Jag är ju så jävla klen så jag kan nog inte lyfta den längre stunder.
Åh, ja tack! vi kan ju prova! Babybjörn selen är det en riktig sele eller är det också som en sjal? För jag tänkte beställa en såndär babybjörn bärsele. Billy älskade den och Sofie vägrar släppa den hon hade. Tydligen kan hon fortfarande använda den till honom. O_O

Jo, vi tänkte det först, men så såg jag alla recensioner om just Brio Smile att jag lixom snöat in mig på den. + att den tydligen är stabil men får ändå plats i min lilla bil. ;D Och den har låsbara däck så den klarar snön bra. Och det går att montera både sitt och liggdel så man kan ha den i många år. Men vi får väll se. ;D Det är några månader kvar och jag har inte riktigt gottat ner mig i ämnet. Så det kanske blir en begagnad ändå. :)

Haha, klart ni får låna tillbaka! ;D Vi kanske lånar tillbaka dom igen sen om ytterligare några år. Vem vet. ;)
Sanna Siljeström

Jennie

Haha, ja men vi kanske får låna tillbaka det om det mot förmodan skulle behövas. ;P

Jennie

Nä babyskydden väger ju sin lilla del dom också och är hemskt osmidiga att bära runt på. Kanske det går att ställa i de där plattare kundvagnarna på Ica? Det har jag inte testat. Och så är säkert babyskydden olika formade också från modell till modell.

Jennie

Kanske det går att ställa i de där lite plattare kundvagnarna som finns på ica. Har inte testat. Sen så är säkert alla babyskydd lite olika formade också beroende på modell. I Sveg däremot hade de gigantiska vagnar men det är ju lite långt att åka för att handla x)
Det är en sele, en sån som Sofie har. Jo den kan ta upp till 11 kilo våran så, men a Linnéa är inte så förtjust i den heller längre, det blir väl lite för trångt då jag oftast bär henne ute i den och en massa vinterkläder nu då.
Sjalen är också lite sele-lik då det inte är en regelrätt knytsjal utan den sitter ihop som ett X så det är mest Bara att trä armarna genom den.
Kolla med mor och far din, det borde kunna gå att hitta ett större utbud av begagnade vagnar där neröver som dom kan hjälpa till att hämta. :) Vet att Cissi fann en skitfin vagn som de köpte neråt landet nånstans för inte så långe sen. :) Kolla blocket. :)

Roger

Grattis måste man ju säga ändå :-) ... jag har två knoddar, en på 8 och en på 12 och det är det bästa som hänt mig. Skulle inte kunna leva utan dem även om det är upp o ner ibland i tillvaron. Den "första" är alltid speciell och kommer alltid ha en speciell plats i ens hjärta även om man inte medger det när barnen frågar vem man älskar mest :-)
Då får man väl inte se dig på jobbet i sommar då när barnen vill in och krypa tunneln ...

Svar: Tack så mycket! Haha, som den äldsta av två syskon hade jag en känsla av att det kanske var så. ;D
Nej, som det ser ut nu så går jag på ledighet från den sista april fram till och med sommarsäsongen 2017. :) Men vem vet, jag kanske springer runt där ändå i väntan på att bebisen ska titta fram. ;D Något måste man ju göra för att fördriva tiden.
Sanna Siljeström

Roger

Glömde tillägga att när det blir lite trist och långtråkigt i all föräldraledighet så finns det en bra Fb sida.

Vi Som Älskar Härliga Härjedalen

Helt underbar sida med många härliga bilder och berättelser från landskapet :-)

Svar: Tack för tipset! Har faktiskt varit medlem där sedan något år tillbaka. Väldigt fin sida!
Sanna Siljeström

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress