Sanna Siljeström

Barndoping part deux: dopet
När Alexander föddes började jag fundera på det här med dop. Eller, i ärlighetens namn började det nog flera månader innan. Dopklänningen var ju fixad och klar flera månader innan hans födelsedag.
 
Jag kunde se det framför mig; dom fantastiska dekorationerna som alla skulle gå i tema "ljusblått". Jag såg pompoms i taket, vita dukar med ljusblå rosblad på borden. Jag såg heliumbalonger, söta små sugrör i papp och jag såg fantastiska stilrena tårtor och cupcakes som jag självklart slängt ihop helt själv. Ahmen, ni vet. Sådär sliskigt pinterest-aktigt som ALLA andra dop är.
 
Dessutom skulle jag självklart gått ner vartenda gram av mina graviditetskilon och vara snyggare än någonsin när jag stod därframme i kyrkan. Fuskbrännan på, sminket on fleek, håret sådär sexigt Victorias sercret vågigt och jag skulle sporta en görsnygg figurnära klänning som framhävde mina kurvor på exakt rätt ställen.   
 
Men så blev det ju inte riktigt. Inte alls faktiskt.
När dopdagen kom så hade jag knappt tid att locka håret, än mindre hade jag tid att smörja in mig med brun utan sol och låta den torka i sex timmar utan att nudda vatten. Sminket var hastigt påslafsat, och det enda som passade att ta på sig var mina gravidjeans. Och eftersom jag inte är i närheten av vikten jag hade innan Alex föddes. Faktum är att jag har ett tvåsiffrigt antal kilon kvar. Så fick jag nöja mig med en gammal kavaj jag hade hemma som satt som ett korvskinn.
 
Och när det kom till själva kalaset efter dopet och alla fantastiska bakverk och dekorationer? Yeeeah. Det slutade med att jag beställde 2 smörgåstårtor av svärmor. Sen köpte jag färdiga kladdkakor. För jag hade varken tid eller ork att baka dom själv. Jag lyckades dock slänga ihop en massa småkakor (mördegskakor, samtliga sorter gjorda av samma deg) och cakepops! Och JISSES så duktig jag kände mig att jag hann med det trots att jag egentligen inte hade tid! Men i ärlighetens namn hade det gått precis lika bra med köpekakor.  
Ja, och dekorationerna då? Det blev en rulle serpentiner vi köpte i sista sekunden på konsum. That's it!  
 
Men vet ni va? Dopet blev perfekt ÄNDÅ. Trots att jag inte är i mitt livs toppform (något jag inbillat mig att jag skulle vara eftersom hela internet är det 3 månader efter dom klämt ut sina barn) och trots att det inte var ens en gnutta likt domdära perfekta pinterest/instagram/blogg-dopen.
Det enda som skulle kunnat vara bättre var om min pappa och lillasyster hade kunnat vara med. Pappa blev magsjuk och vågade inte vara med och lillsyster låg på BB nere i södermanland med värkar och eventuell tidig vattenavgång. (Nya kusinen är i skrivande stund fortfarande kvar i magen ;))   
 
Dopet var roligt och avslappnat! Alexander var underbar! Prästen var fantastisk! Fikat smakade super! Och alla var glada och nöjda när dom gick hem. (så vitt jag vet iallfall) Det kunde verkligen inte ha gått bättre. Och jag är såååå glad att jag valde att släppa dom skyhöga förväntningarna jag hade på mig själv och att jag gjorde det i tid. :)
 
 
Anyway, med det sagt och för att det här inlägget inte ska bli bibellång så kör vi direkt vidare med del 2 av 3 med bilder från dopet - själva dopandet av barnet. ;D
 
Inbjudningskorten vi skickade ut för flera veckor sedan. Vi beställde dom från optimalprint och jag kan verkligen rekommendera den sidan! Korten blev såååå fina!
Min sjukt snygga fästman gosar lite med en nymatad Alex. Tänk, han hann både pricka in en sovstund OCH matning innan det var dags att doppas i vattnet. :D Helt otroligt! <3
Gos med mormor <3
Prästen, Jon, pratar med faddrarna Jennie (Johans storasyster) och Erik (min kusin). Min lillasyster Sofie är också fadder, men kunde som sagt inte närvara på dopet eftersom hon låg hemma och försökte kalva. ;D  
Gästerna börjar anlända
Vi klär Alex i Johans gamla dopklänning <3
Handpåläggning.
Erik häller upp dopvattnet medans Alex kusin Linnéa underhåller med dans. xD
Prästen hade väldigt omtänksamt värmt vattnet lite innan så att det inte skulle vara iskallt när han hade det på Alex. Men hysteriskt roligt nog så hade han råkat värma det så pass att det rykte när Erik hällde upp det. xD Så vi fick ta en liten brejk för att Prällen skulle springa och hämta lite kallare heligt vatten att blanda ut det med. Hahaha! Fantastiskt!
Alex skrattade högt när Jon höll upp honom. Och Jon skrattade och sa att det var första gången under hans 20+år i tjänsten det hade hänt. x)
Nydopad och klar och Jennie har precis tänt dopljuset.
Under sista psalmen ville Alex väääldigt gärna smaka Eriks Bibel.
Och så avslutar vi med den här hysteriskt hemska men ack så fantastiskt roliga bilden där vi håller på att skratta ihjäl oss för att Linnéa började dansa drakdansen under psalmen "Tryggare kan ingen vara".  
 
 
And that´s it för idag! Jag ska försöka få ihop tredje och sista bildbomben imorgon med alla bilder från dopfikat och på alla presenter.
 
Innan jag avslutar vill jag passa på att tacka mamma för att jag fick låna några kort, och Erik.R för att du var så snäll och fotade med min kamera! <3 Och till Conny som var så snäll och filmade nästan hela dopet! (Filmen kommer att komma upp vid ett senare tillfälle. Conny bor en bra bit ifrån och hade glömt överföringssladden så vi kunde inte tanka över filmen direkt.)  
 
Om det är fler som har foton från dopet så tar jag gärna kopior på dom! :D
(obs, digitala kopior. Inte papperskopior) 
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress