Sanna Siljeström

Klagomål från en hangry flodhäst
 
Nu kommer ett av dom dära utlovade viktrelaterade inläggen. Jag stod fortfarande i valet och kvalet av ren vana om jag skulle publicera det här eller inte. Men så kom jag ihåg alla peppande ord när jag skrev att jag skulle börja dela med mig mer om sånt. Så here you go.
Och är ni en av dom många människor som irriterar ihjäl sig när jag skriver om viktrelaterade saker så kan ni sluta läsa nu på en gång. För det här inlägget är 100% viktrelaterat. ;D
 
.
Jag fick frispel på vågen förra veckan! Varje år efter semestern slutar det så. Vikten går upp väääldigt fort och väldigt mycket. Och sen vägrar den röra på sig i hundra år. Och sen hux flux brukar det vända helt utan förvarning och vikten går åt rätt håll igen.
I år har det tagit betydligt längre tid för vågen att börja röra sig neråt. My guess är att det är det faktum min ålder numera är närmare stenålder än nyfödd. T___T
Suck.
Sen hjälper det ju knappast att jag faktiskt sänkt min aktivitetsnivå från minimal till obefintlig...
 
Så sedan i söndags har jag sänkt mitt kalorintag till..... and don´t judge me... 1000 kalorier per dag.
För att det kändes vettigare än att träna.
Tydligen.
Enligt mig.
 
Jag läste nämligen någonstans att ibland kan det hjälpa att chocka kroppen med lite svält och självplågeri. ;D
För att vara snäll sänkte jag från 1200 kcal per dag till 1000. Snäll därför att jag blev rekommenderad att inte äta mer än 800. Fungerar det?
Såhär på den femte dagen av kronisk hunger, trötthet och allmän hata allt i hela världen humör (#hangry) vill jag bestämt säga nej. Det funkar INTE. Faktum är att jag gått UPP ett halvkilo. Jävla fitt-diet. Så i morse lämnade jag bilen hemma och sen gick jag till jobbet i ren protest. ;D För det är väll klart det ska till ett psykbryt för att jag ska röra på mig. x)
 
Så nu är frågan om jag ska sänka ytterligare 200 kalorier nästa vecka och leva på typ luft och pepsi max. (För seriöst, 800 kalorier? Det är typ en macka och ett äpple per dag. )
Eller om jag ska höja till 1200 igen och bara vänta och hoppas att det går åt rätt håll snarare än senare. T___T 
En tredje plan är att försöka sänka kolhydratsintaget. För just nu äter jag i snitt 150+ gram kolhydrater per dag. Vilket tydligen är ganska mycket?
 
Lite såhär opedagogiskt tänker jag nu tillägga, eftersom jag märkt att det finns en del yngre människor som läser den här bloggen, att man INTE SKA ÄTA MINDRE ÄN 1200 KALORIER PER DAG! Så var det sagt. Ja, jag är medveten om att jag är en hycklare.
 
Robex Lundgren

fin blogg

Angela

Jag skulle höja till 1200 kcal igen och fortsätta gå den där promenaden till jobbet. "Tålamod är en bantares bästa vän".. eller nått åt det hållet. ;)

Svar: Jo, du har nog helt rätt. :P Tyvärr är ju jag inte känd för mitt fantastiska tålamod direkt. ;D
Sanna Siljeström

Jennie

Haha huffas ;) ja jag är imponerad att du orkar, jag skulle inte göra annat än att tänka på mat om jag höll på sådär. ;)

Ta och skippa kolhydraterna nu istället så slipper du hålla på räkna och kroppen mår bra, du får ork och du håller vikten. Ska jag tjata mer? ;) Gör som mig istället, lördagsgodis = klyftpotatis/strips/varma mackor osv. Annat vill jag inte ens ha längre. :) ska jag tjata mer? ;P

Närå, jag bara skojar med dig, du ska ju göra det som känns bäst för dig såklart. :) Men vad händer när du går upp i kaloriintaget igen då, då borde du ju öven gå upp i vikt?

Svar: Haha, det är en vanesak. Om jag är ledig och bara går hemma är det skitsvårt. Men så länge jag håller mig sysselsatt med typ jobb å dylikt fungerar det. När jag kör på mina vanliga 1200 kalorier så är jag dock aldrig hungrig. Trodde inte 200 kalorier skulle göra så himla mycket. Men herre jesus vilket skillnad det blir. :P
Hahaha! Jaaa. Kanske. I dunno. OM jag ska dra ner på kolhydrater så kommer jag ändå räkna kalorier. ;D Jag är på tok för manisk med mitt kaloriräknande för att sluta.

Haha, jag är faktiskt liiite sugen. För jag ser ut som att jag är gravid i typ 7e månaden när jag äter pasta tex. ;P Men självdiciplinen felar.
Nej, det ska, enligt dr.Google, sätta fart på ämnesomsättningen så kroppen kommer igång igen med förbränningen. Så när jag går tillbaka till 1200 (som fortfarande är underskott) så fortsätter jag gå ner i vikt per usual.
Meeeeen gissa vem som precis var på Veras och tröck i sig en fet jävla baconburgare med friterade strips och stekt ägg? Jo, SANNA. Så åt helvete med hela den här jävla självplågningsveckan. xD Hahaha!
Sanna Siljeström

Trollkatt

Tant tror...att det säkert kan fungera att göra så som du gör nu med att svälta dig, men på sikt kan det vara bra med en annan metod gissar jag för när man passerat 30 så fixar man inte svältbiten så bra längre....alls. Tycker då jag i alla fall.

Övrigt var appen mycket fin vad din telefon visar vilket definitivt gör den mer lockande haha ;).

Lycka till, jag hoppas du kommer på banan igen så du mår bra på alla nivåer! Hejja!!

Svar: Ja, självsvält är ju inget jag gör dagligen direkt. När jag äter mitt vanliga kalorimål är jag inte alls hungrig och det är långt ifrån "Svält". Det jag gjorde nu ser jag mer som "fasta". Planen var att jag bara skulle fasta i en vecka. Men nu råkade det bli en random cheatday igår så nu får jag börja om på noll. Däremot tror jag att kaloriräkning fungerar oavsett ålder. För viktväktarna är det många äldre som kör med. Och viktväktarna är ju egentligen kaloriräkning fast dom bytt ut kalorierna mot poängsystem. ;)

Åh, ja. Jag har den gamla versionen av lifesum. Från när den hette "Shapeup club". Den ser tyvärr helt annorlunda ut nu. Men jag laddade ner den nya appen på Johans telefon och den är helt okej. Den går att ställa in efter flera olika dieter. Men den gamla är mer simpel så jag har valt att behålla den.

Tack! :D
Sanna Siljeström

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress