Sanna Siljeström

Om första veckan i nya lägenheten
OT: Sist vi flyttade tog det närmare en månad innan vi lyckades få internettet omkopplat till lägenheten och det såg minst lika mörkt ut den här gången. Bahnhof skyllde på härjeåns och vice versa när Johan försökte få ordning på det hela.

Igår fick fröken Siljeström nog och tog saken i egna händer och ringde till Bahnhofs kundkänst där hon, precis som Johan, fick höra samma visa och dom ville koppla mig hit och dit. HAH! Sa jag och frågade vad tusan det hjälper om han kopplar mig dit när dom bara säger samma sak. Jag påpekade även att det tog närmare en månad sist och att jag inte accepterar detta eftersom jag behövde internet för att kunna "jobba".
Helt plötsligt blev vi, vad han bakom luren kallade, ett "prio ett" fall och som ett trollslag började nätet fungera samma kväll.

Men TÄNK att man ska behöva ringa och vara otrevlig och hitta på saker för att låta viktigare än man är bara för att få skiten att funka?!
 

 
Tidigt förra fredagen fick jag den efterlängtade nyckeln till den nya lägenheten och bara minuter senare började jag flytta över saker. Det blev näligen liiiite stressigare än förväntat då det visade sig att vi var tvungna att ha flyttat ut och städat klart senast måndagen då det skulle komma en målare och måla om hela lägenheten!
STRESS är bara förnamnet. Framförallt då min noga utvalda "städpatrull" visade sig vara antingen utomlands eller skulle jobba just den helgen. Så jag och Johan fick i slutändan panikstäda det mesta själva hela söndagen för att hinna klart i tid.. Men på måndag morgon svängde svärmor förbi och hjälpte oss med det sista vi inte hunnit med. Så helt själva var vi inte, tack och lov! För då hade vi nog inte blivit klara i tid...
 
Det blev även lite oväntat folktomt bland vårt gäng flyttkillar då bara en av dom behagade att dyka upp. Som tur var så svängde min urstarka svärfar förbi och lyckades flytta över nästan hela lägenheten inom loppet av en halvtimme, så själva utflyttningen gick oväntat snabbt och smärtfritt. 
 
Utflyttningen i bilder
 
 
Utflyttningen gick som sagt både snabbt och smärtfritt, trots en heldag hetsstädning. ;)
Inflyttningen däremot har väll varit lite sisådär och vi har stött på ett visst antal huvudkliare och irritationsmoment.
Några exempel:
 
- Sovrummet behöver målas om och vi får därför inte ställa in några möbler där. Så i skrivande stund har vi gjort ett tillfälligt sovrum i vårat framtida data/sminkrum. Vilket i och för sig varit ganska mysigt.
 
- Min ärkenemesis "The kyl" har gjort ett mindre önskat återbesök i vårt liv. The kyl sattes nog in som standard i alla lägenheter i det här bygget och saknar alla former av "bullerreducering". Så med väldigt jämna mellanrum låter det som att någon startar en bil i vardagsrummet/köket. I den andra lägenheten tog åskan den ganska snart efter vi flyttade in och vi fick en ny tystgående kyl.
 
  - Minns ni problemet med den högt surrande golvvärmepumpen vi kämpade med att få fixat i över ett och ett halvt år i den gamla lägenheten? Det första som händer när vi stiger in i den nya lägenheten är att pumpen börjar låta.......
 
  - Trots att vi på pappret flyttat till en STÖRRE lägenhet är den mycket mystiskt nog mindre. Eller egentligen inte, men vi har införskaffat väääldigt stora möbler anpassade för stora fria ytor. Bland annat en king-size säng, en soffa som är motsatsen till liten och smidig, min klädbyrå storlek XL osv... Så hur vi än möblerar så får allt inte plats!!! ><
 
  -  En fönsterruta är spräckt och jag är livrädd att någon av katterna (eller jag själv för den delen) ska råka skära sig på den. Lättfixat egentligen, men med tanke på att det tog 2 månader att fixa oss en ny kyl/frys när den gamla slutade funka, 1,5 år att fixa golvvärmepumpen och att vi haft en trasig tvättmaskin sedan jag flyttade in 2010 så är förhoppningarna på att få den byts ut snart gaaaanska små.
 
  - Nu är jag ingen byggarbetare så jag kanske inte borde yttra mig i ämnet.. Men brukar inte badrum typ "luta" så att allt vatten automagiskt åker ner i närmaste golvbrunn? För här är golvet heeelt platt. Fördelen? Vi kunde kasta ut badkaret för vi behöver inte det för att bada. #ensakmindreattstäda
 
 
Haha, nu låter det som att jag avskyr lägenheten, men det gör jag absolut inte! :) Det är en skitfin lägenhet! Den behöver bara lite kärlek, omvårdnad och en hel del nya möbler. Sen så kommer det nog kännas bättre!
 
 
Inflyttningen i bilder
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress