Sanna Siljeström

Månadens Favoriter: AUGUSTI 2014
Beautyblender:
Det kan kännas avskräckande att köpa en makeup-svamp för trehundra svenska riksdaler. But trust me, den här chockrosa lilla rackaren är värd vartenda litet öre! Den är lättanvänd, ger en photoshoppad finish och det bästa av allt; foundationen sitter betydligt bättre än vanligtvis.
Jag kommer aldrig mer använda en foundationpensel igen om jag inte måste!

KICKS Colour ID:
När jag var inne och fönstershoppade på kiks.se för någon vecka sedan såg jag att de lagt till en liten kod bredvid alla foundations. Efter en kort efterforskning visade det sig att det var deras nya Colour ID system som jag stött på. Ett system som går ut på att man besöker en kicks butik och får hjälp av personalen att mäta ut sin exakta hudton och därefter får man en personlig färgkod som man kan använda för att hitta rätt i foundationdjungeln.
Jag, som inte har tillgång till någon kicksbutik, kopierade koden på den foundation jag vanligen använder och kunde genom den hitta en hel bunt nya foundations som passade mig!

Anastasias contour kit:
Lättarbetade färger som ger ett naturligt slutresultat. Och trots att sommarbrännan är ett minne blott och jag är tillbaka på min gamla vanliga porslinsvita hy så funkar färgerna ändå kanon. Både dom ljusa och de mörka!
Nu håller vi tummar och tår att färgerna kommer att börja säljas separat för refill även i sverige. För jag kommer då inte att betala 600 kronor varje gång min favoritfärg tar slut för att köpa en helt ny palett. Nån måtta får det vara! ;)

Sigma Cosmetics F05 - Small Contour Brush:
Jag är, som ni kanske förstått, ett stort fan av contouring. Jag har nog vid det här laget bemästrat de flesta tekniker, men fram tills för några veckor sedan har jag hållit mig ifrån puder. Med anledning att jag tycker det är nästintill OMÖJLIGT att blanda ut det snyggt. Jag kan stå och blanda i, vad som känns som, oändlighet och ändå inte få ett naturligt resultat.
Men så blev jag rekomenderad att testa den här borsten från Sigma, och satan i gatan vad bra den är!
Jag behöver knappt anstränga mig för resutltatet ska bli lyckat!

L'Oréal Paris Color Riche Omble Quads:
Jag äger i skrivande stund tre olika varianter av dessa minipaletter från L'Oréal och jag har köpt nya ett flertal gånger då dom gamla tagit slut. Helt klart en underskattad budgetpalett som har bra, pigmentrika, färger som sitter på plats hela dagen. Nr E1 Beige Trench (syns längst fram på bilden längst ner) använder jag i stort sett varje dag till min vardagsmakeup och jag är snart inne på min fjärde dosa av den. Och det kommer nog bli måååånga många fler. ;D

Jennie

Blir inte foundationen liksom aningen utspädd iom att beautyblendern ska vara fuktig då man applicerar? Och inte lika täckande då menar jag. Sen är jag lur på om den skulle funka för mig då jag har oljebaserade foundations, kanske intågen höjdare att blanda dem med vatten. Förvisso är det väl inte en hel bassäng som kläms ut ur svampen men ändå :P

Svar: Nej, trixet är att man blöter ner svampen så den sväller upp. Sedan kramar man ur allt vatten. På det sättet håller sig foundationen på utsidan av svampen istället för att åka in och "sugas upp". Men svampen är absolut inte blöt när man använder den i ansiktet. Bara en aningens fuktig. Hur pass bra den fungerar med oljebaserade foundations vågar jag inte svara på, eftersom jag själv har noll koll på vad mina concealers och foundations innehåller. Men den funkar på ALLT jag använt den på hittills, och jag har sett tonvis med diverse foundations användas på youtube med BB svampen och jag har aldrig hört någon nämna att den inte skulle fungera med någon speciell sorts foundation.
Du kan ju alltid komma förbi någon kväll med din foundation så kan vi testa å så kan jag visa hur svampen fungerar. :)
Sanna Siljeström

Lady Chrome

Har du testat svampen från Real Techniques (miracle complexion sponge)? Har sett många från YT som tycker att det är en bra dupe till BB. Har inte själv en, men jag köpte min Real Techniques i England för typ £6 :)

Svar: Jag har inte testat den, men jag funderade på om jag skulle köpa den istället för BB pga priset och eftersom alla som jämför dem säger att det är, som du skrev, en bra budgetkopia. Men det verkade som att de flesta var överens om att bb är bäst, så i slutändan valde jag att köpa originalet. :) Jag kommer nog att köpa en svamp från Real Techniques bara för att jag är nyfiken på att jämföra.
Sanna Siljeström

Jennie

JA jag kollade in en video på den. :) De med fet/oren hy funkar bäst med en vattenbaserad foundation och för mig med torr/känslig hy funkar det bäst med en oljebaserad eftersom vatten torkar ut oss. :) Så jag gissar att de du tycker fungerar på din hy är vattenbaserade, vilket de flesta är, därav mina stora I-landsproblem att hitta en som passar. :P Men jag såg att det finns en av de där svamparna som heter "Pure" och den var billigare, så jag tror jag ska testa den. :)

Svar: Ååååh , där ser man. Jag brukar inte bry mig någe nämnvärt om att kolla innehållsförteckning när det gäller smink eftersom det mesta funkar på mig. Men är det så kan det ju vara värt att kolla upp för jag märker att en del foundations gör mig superoljig. My guess är att dom är oljebaserade då. :P Ja, den vita ja. :) Same shit, annan färg. Jag köpte en som hette typ "Travel set" som innehöll en rosa svamp och en bleander cleanser för samma pris som pure varianten.
Bleanderclenasern däremot var rent skit. Yes diskmedel rengjorde svampen tio gånger bättre. :)
Sanna Siljeström

Jennie

mäh, vad dåligt! Jag struntade i att beställa nån cleanser, så det var ju lika bra då ja. :/

Ja det krångliga är ju att det sällan står innehållsförteckning eller om de är olje- eller vattenbaserade när man beställer på nätet. Det är därför jag köpt så många som inte funkat på mig.

Svar: Jag använder alltid YES när jag rengör mina makeup verktyg. Det tar bort allt smuts, fett och är bakteriedödande. :)
Jag gick in, av ren nyfikenhet, på fyra olika makeupsidor som jag brukar shoppa ifrån för att kolla om min foundation är olje- eller vattenbaserad. Inte på en enda av sidorna stod det. Så jag förstår att det är krångligt. :/
Sanna Siljeström

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress