Sanna Siljeström

Empties Review: Sheer Cover

Sheer Cover Mineral Foundation SPF 15

Produktinfo: "Lätt mineralpuder som får din hy att se slät och naturligt vacker ut. 
Pudret anpassar sig till din hy och leder bort ljuset från skönhetsfläckar som exempelvis missfärgningar eller rodnader. Täpper inte igen porerna."

+ Täcker bra  |  Ger en vacker naturlig lyster  |   Dryg som attan  |  Jämnar ut hudfärgen  |  Snabb att applicera  |  Fungerar bra ihop med min oljiga hud

- Svåranvänd  |  Kan uppfattas som lite FÖR glittrig  |  Framhäver skavanker  |  funkar inte ihop med cremeprodukter   

BETYG; 4/5

Rekommenderas till; dig som har bråttom på mornarna.

 

Sheer Cover Lip to Lid Highlighter (bronzer)

Produktinfo: "Använd Lip To Lid Highlighter som blush/ solpuder och för att ge kinder, ögon, panna, haka och läppar en frisk och naturlig look."

+ Sitter på plats hela dagen | Drygt

- Svårarbetad  |  Väldigt mörk i nyansen   

BETYG; 3/5

Rekommenderas till; dig som inte är ovan vid contouring.


Egna noteringar:

Allra första dagen jag testade produkten så blev jag kär! Jag såg fräsch och pigg ut. Och trots att jag inte hade något annat smink i ansiktet än just pudret så såg det inte onaturligt ut.
Andra dagen jag testade den så blev kärleken lite mindre och jag tyckte plötsligt att jag såg kakig ut.
På tredje dagen lade jag märke till att produkten gärna la sig i mina rynkor och att jag fick allergiska utslag i ansiktet.
På fjärde dagen började jag tro att jag inbillat mig den första dagens suveräna resultat. Tillfällig sinnesförvirring och behov av linsbyte var några teorier som kom på tal.
På femte dagen var jag nära att ge upp. Resultatet blev kakigare än någonsin, utslagen fler och mer agressiva och bronzern var nästintill OMÖJLIG att få snygg.
På den sjätte dagen tog jag mig tid att gå ut på nätet och forska lite i ämnet mineralfoundation och det tog inte lång tid innan jag hittade vad som var dom främsta problemen:

   1) Sheercover, såsom många andra mineralfoundations, innehåller ett ämne som heter Bismuth som är ganska ökänt för att skapa irritation i huden hos en del användare. Framförallt, enligt vissa källor, när det är varmt.
Och inte nog med att det var varmt när jag testade produkten. Det var OLIDLIGT varmt. Vi snackar 35 grader och strålande sol. Så fort det blev lite svalare ute märkte jag ingenting av min tidigare nämnda hudirritation.

   2) När man applicerar mineralpuder måste man använda en väldigt speciell teknik för att resultatet inte ska bli kakigt. Man måste använda väldigt, VÄLDIGT, lite puder och arbeta in den ett område i taget för att på så vis värma upp mineralerna och få ett täckande resultat. Den tekniken använde jag första dagen av ren försiktighet eftersom det var första gången jag testade produkten. Men eftersom jag märkte att den gav ett bra och täckande resultat och inte fick någon starkare färg oavsett hur mycket produkt jag använde så var jag inte ens i närheten av lika försiktig efter första dagen. Utan jag doppade helt sonika ner min stora puderpensel i burken och sedan så applicerade jag det på hela ansiktet med bara några få drag. Typ som jag gör när jag vanligtvis använder puder för att fixera min foundation.

   3) Och det var förståss av ovanstående anledning som bronzern kändes väldigt svårarbetad och kakig. Jag använde alldeles för mycket produkt på penseln.
Med mindre produkt blev den mycket enklare att applicera och att den var för mörk löste jag genom att ha den UNDER mineralfoundationen. Problem solved! :D

 

Summan av kardemumman är att jag älskar produkten och kommer med stor sannorlikhet köpa den i full size! :D Pudret jag använde var i teststorlek men höll ändå för daglig användning i över en månad. (!) Det enda som jag stör mig på är att pudret fungerade sisådär ihop med cremeprodukter. Så jag fick bäst resultat utan primer och concealer. Vilket förståss gjorde att mina mörka ringar syntes lite för mycket för min smak, och att jag blev oljig lite fortare än vanligt. Men om man tar dom 2 små minusen och jämför med det faktum att det tar mig 2 minuter att lägga en bas med Sheer Cover, i jämförelse med mina vanliga 30 minuter, så måste jag nog säga att det är något jag kan stå ut med. ;)  

Jennie

Hehe, sådär gjorde jag med när jag testade Bare Minerals första gångerna. Första appliceringen blev svinbra och därefter blev det skit av allt xP förmodligen gjorde jag samma fel som dig. :)

Svar: Jamen, det är ju så man gör. xD Haha. Tror att det är måååååånga som blivit missnöjda bara för att dom inte vet hur man applicerar produkten. Jag kan inte läsa mig till det på deras hemsida, utan jag hittade en tutorial av ren slump på en blogg.
Sanna Siljeström

Jennie

Det var med instruktioner på den har jag för mig, men som sagt så glömmer man ju fort ;) och så snabbt som möjligt ska det ju gå så varför lnte ta hela ansiktsmängden i ett svep!? Att man sen står helt oförstående till varför det plötsligt blev en skitprodukt.... ;)

Svar: Jahaja. Jamen då stod det säkert i dom hur man gör. Men hade jag själv fått dom hade jag nog tänkt i banorna "Instruktioner? För smink?!" Och sen hade jag kastat dom innan jag ens läst igenom innehållet.. Måhända hade jag kollat på eventuella bilder i foldern. xD
Sanna Siljeström

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress